Budapesti kerékpáros fejlesztések

Karácsony Gergely főpolgármester úr szereti úgy láttatnii magát, mint akinek szívügye a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése. A budapestiek az elmúlt években bele is futhattak néhány gyors sávkijelölésbe, felfestésbe. Ezeket az ötleteket nem kellett, hogy megelőzze se hosszú, se rövid tervezés, egy-két éjszaka meg lehetett oldani sárga festékkel.

Azt sokan nem tudják, hogy a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat óriási károkat okozott a kerékpáros közlekedésnek, tehetetlenségük miatt sok valódi kerékpáros fejlesztés meghiúsult Budapesten. Miközben Karácsony Gergely kéthetente telesírta a sajtót, hogy nincs pénze, aközben a rendelkezésre álló forrásokat nem volt képes felhasználni. Ebből a forrásból lehetett volna olyan új kerékpárút építéseket megvalósítani, aminek még az autóval közlekedők is örültek volna.

2014-2020 közötti időszakban Budapest 8,1 milliárd forint vissza nem térítendő uniós (VEKOP) támogatásból fejleszthette (volna) kerékpáros hálózatát. Ebből az összegből azonban csak 5,8 milliárd forintot volt képes felhasználni! Addig szerencsétlenkedtek, amíg az uniós források felhasználási határideje lejárt, ezért 2,3 milliárd forint kerékpáros fejlesztési pénzt, egyszerűen elvesztett a Fővárosi Önkormányzat. Tarlós István főpolgármester úr esetében, ez nem fordulhatott volna elő!

Sajnos azóta a Budapesti Közlekedési Központ a Gyurcsány-párt kifizetőhelyévé vált, és mindannyian emlékezhetünk arra, hogy mi történik, amikor Draskovits Tibor és társai „felelősek” egy területért. Amikor már látszott, hogy ezzel a projekttel gond lesz, és nem tartható a határidő, a Fővárosi Önkormányzat még kérhette volna a források átcsoportosítását más kerékpáros fejlesztésekre. Ezzel ez a 2,3 milliárd forint örökre elveszett a fővárosi kerékpáros fejlesztések számára.

Ez nem pártpolitikai kritika. A Magyar Kerékpárosklub úgy fogalmazott: „"Pénzügyileg és tartalmilag is veszteségnek tekinthető a VEKOP, az eredeti tervekhez képest a projektek 70%-a elveszett… Budapest eddigi legnagyobb kerékpáros fejlesztési forrása kihagyott lehetőség maradt.”

Ebből a forrásból a Rákos-patak menti útvonal fejlesztését kellett volna megvalósítani. Karácsonyék indoklása szerint, az előkészítés elhúzódása miatt a projekt fizikai befejezésére a VEKOP zárásig nem volt már lehetőség. Ez a teljes támogatás 29 %-a! A forrásvesztés mellett ez azért is fájó, mert ez az útvonal az EuroVelo 14 Budapesten átvezető szakasza is egyben, így a mindennapi kerékpározás mellett a turisztikai szerepe is kiemelkedő.

Felelős: nincs. A Gyurcsány-delegáltak azóta is minden hónapban felveszik a fizetésüket a Budapesti Közlekedési Központból. Megoldási javaslat: az van. A Fővárosi Önkormányzat azt javasolta, mivel az előző forrásokat elvesztették, az új ciklusban próbáljuk meg újra uniós pénzből finanszírozni a Rákos-patak menti kerékpárút megépítését. Hátha a következő hét év elég lesz. Van okunk aggódni.

Egy főpolgármester váltás jelentene garanciát a források felhasználására. Szentkirályi Alexandra biztos nem hagyná elveszni a kerékpárút fejlesztésre biztosított hazai és uniós forrásokat.

Bármilyen hihetetlen, de vannak olyan kerékpárút fejlesztési források, amit még ennél is sokkal rosszabb hatékonysággal használt/nem használt fel a Fővárosi Önkormányzat.

Javaslatomra még 2019-ben Tarlós Istvánnal egy megállapodás született, miszerint a magyar Kormány 800 millió forinttal támogatja a főváros EuroVelo útvonalainak fejlesztését, melyhez a Fővárosi Önkormányzat ugyanennyi saját forrást is hozzátesz. Az erről szóló támogatói okirat 2019. augusztusában került kiadásra. Ez 5, azaz öt éve történt. A támogatásból a Főváros vállalta, hogy megépíti az EuroVelo 6 észak-budai 15 km-es részét (közigazgatási határ-Lánchíd), továbbá elkészíti az engedélyes és kiviteli tervét több EuroVelo útvonal budapesti szakaszának (összesen 21 km).

Az előkészítés itt is karácsonyi tempóban halad. A támogatói okiratban foglalt határidőt már kétszer kellett módosítani. A vállalt határidő most éppen 2025 szeptember 30-a. Jelenleg azonban még mindig a tervezések zajlanak. Öt év alatt még a terveket sem sikerült elkészíteni! Ha számoljuk az engedélyezés, a közbeszerzés, a kivitelezés időtartamát, akkor számíthatunk arra, hogy a Fővárosi Önkormányzat várhatóan további hosszabbítási kérelmet nyújt majd be.

Összefoglalva: a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat a kerékpárút fejlesztési uniós pénzek harmadát elvesztette, a kormányzati támogatást öt év alatt sem tudta felhasználni. És a kerékpározás az terület, ami Karácsony Gergelynek a szívügye. Örkény István szavaival élve:

„Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.”

☝️Európában elhatalmasodott a háborús pszichózis, békepárti fordulatra van szükség! A brüsszeli bürokraták a magyar dollárbaloldallal egyetértésben a háború felé rohannak.

Csak a béke, csak a Fidesz

️Háború vagy béke, gazdasági hanyatlás vagy növekedés. 👉 Erről döntünk június 9-én.
Országjárás Keszthelyen!

Mi nem megyünk háborúba, nem engedjük be a migránsokat, és nem adjuk oda a gyerekeinket sem.

Ez olyan egyszerű, mint az egyszeregy és olyan világos, mint a Nap, mert Magyarország szabad és szuverén…

Szijjártó Péter: pontosan tudjuk, hogyan is szokott ez működni. Aki közel van, az megy először. Hát a nagy frászt!

Június 9-én szavazzunk a béke mellett! Szavazzunk a Fideszre!

Mégis ki akarna egy harmadik világháborús epicentrumot Európa közepén?

Az európai mainstream liberális elitek az elmúlt években stratégiát váltottak, konfrontációs logikára kapcsoltak át, mert látják,…

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média