A jövő a Patriótáké!

Ismét eljött az analóg oktatás ideje!
A diákok jelentős része arról számol be, hogy saját vagy társaik mobiltelefonja elvonja a figyelmét az órákon, ami rosszabb tanulmányi eredményekhez vezet – erről számol be a 2022-es PISA felmérés is.
A kutatások alapján a túlzott képernyőidő, különösen a passzív tevékenységek – például videózás vagy közösségi oldalak böngészése – negatívan hat a tanulásra, alvásra, mentális és fizikai egészségre, és növeli az olyan kockázatokat is, mint az online zaklatás vagy a nem megfelelő tartalmaknak való kitettség.
Több vizsgálat is alátámasztja, hogy a digitális eszközök túlhasználata rontja a tanulói motivációt és eredményeket. Ezt foglalja össze a „digitális Goldilocks hipotézis” is, amely szerint nem a teljes tiltás vagy a korlátlan hozzáférés a megfelelő út, hanem az „éppen elég” használat – vagyis olyan mértékű eszközhasználat, amely nem zavarja a tanulást.
Magyarországon 2024 szeptemberétől országos szabályozás lépett életbe, amely egységesen korlátozza az okostelefonok tantermi használatát, kiváltva ezzel a korábbi helyi, iskolai szabályokat. A szabályozás alapján a tanár dönti el, hogy az adott tanórához szükséges-e digitális eszköz alkalmazása – egyéb esetekben a személyes képernyőknek nincs helye a tanteremben.
Hasonló intézkedések már több országban is születtek: 2022-ben 14 ország – köztük Franciaország, Görögország és Bulgária – tiltotta a mobilhasználatot az osztálytermekben, azóta pedig Olaszország, Svédország, Hollandia, Szlovákia és Csehország is bevezette a korlátozást. Az eredmények egyértelműek: ezekben az országokban a digitális figyelemelterelés aránya szignifikánsan csökkent.
Ezeket a megállapításokat foglalta össze a témában készült tanulmányában az Országgyűlés Hivatalának Képviselői Információs Szolgálata. A teljes tanulmány megtalálható a hozzászólások közt!