Július 23-án este megjelentek a hivatalos felsőoktatási felvételi ponthatárok, amelyekről elsőként a Pont Ott Parti (POP) résztvevői értesülhettek, és már elérhetők a felvi.hu honlapon.

A 2024-es OECD TALIS-felmérés szerint a magyar pedagógusok elégedettebbek, munkájuk során nagyfokú szakmai önállóságot élveznek, és támogató iskolai környezetben dolgoznak. A kutatás alapján ritkábbak a fegyelmezési problémák, ugrásszerűen bővült a pályakezdők mentorálása, a tanári teljesítményértékelés rendszere is sikeresen beépült a hazai gyakorlatba. Ezek a fő megállapításai a negyedik Nemzetközi Tanítás- és Tanulás Vizsgálatnak (TALIS 2024), amelyet a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2025. október 7-én tett közzé. A TALIS negyedik ciklusában 54 ország vett részt, köztük 34 OECD-tagállam. A 2024 tavaszán zajlott vizsgálatba Magyarországon 4408 tanár és 246 iskolaigazgató került be.

Közlemény

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2025. október 7-én jelentette meg a negyedik Nemzetközi Tanítás- és Tanulás Vizsgálat (TALIS 2024) eredményeit. A TALIS mérés negyedik ciklusában összesen 54 ország vett részt, melyek közül 34 OECD-tagállam. A 2024 tavaszán szervezett vizsgálatba Magyarországon 4408 tanár és 246 igazgató került be.

A kutatás eredményei alapján a magyar pedagógusok az átlagnál és az elmúlt kutatási időszakhoz (2018) képest is elégedettebbek a munkahelyi körülményeikkel. A hazai pedagógusok közül csak minden tizedik dolgozna másik iskolában, ha erre nyílna lehetősége, az OECD átlaga 19%.
A tanítással töltött idő a hazai pedagógusok esetén csak kis mértékben haladja meg az OECD átlagát. A OECD-országok átlagában a tanítás 22,3 órát tesz ki a tanárok teljes munkaidejéből, hazánkban a tanárok bevallása alapján a tanítással töltött idő 22,9 óra.
A tanárok adminisztratív feladatokra fordított ideje nem tér el érdemben az OECD átlagától: a tanárok heti átlagban 3 órát fordítanak adminisztratív feladatokra, Magyarországon 3,2 órát.
A hazai pedagógusok munkáját az OECD átlagánál kevésbé jellemzik és nehezítik fegyelmezési problémák. A résztvevő országok pedagógusainak 21%-a számolt be arról, hogy osztályában jelentős zaj és rendetlenség nehezíti a munkáját, Magyarországon az arány ennél kedvezőbb, 17%. Az OECD átlagában a pedagógusok a tanítási idő 15%-át kénytelenek fegyelmezésre fordítani, Magyarországon 12%-át.
Az OECD-országokban a tanárok közel ötöde (19%) olyan intézményben tanít, ahol az intézményvezetők rendszeresen (heti vagy akár napi szinten) számolnak be zaklatásról vagy verbális bántalmazásról a diákok között, Magyarországon ez az arány 12%, ami kedvezőbb a nemzetközi átlagnál.
Az OECD átlagában a tanárok 88%-át évente legalább egyszer hivatalosan értékeli az iskola igazgatója, Magyarországon a pedagógus teljesítményértékelés bevezetése már látható a mérésben, ennek köszönhetően az arány 96%-os.
A pályakezdők mentorálása elterjedtebbé vált, az ezen a téren bevezetett átalakításoknak köszönhetően 2018-hoz képest 27 százalékpontnyi volt az emelkedés a pályakezdők mentorálása terén, a részvétel 18%-ról 49%-ra nőtt. Az OECD átlagában az igazgatók 80%-a nyilatkozott arról, hogy az általa vezetett intézményben van működő mentorprogram, Magyarországon az igazgatók 91%-a.
Az iskolai szintű döntéshozatalban való részvételi lehetőségekről a hazai pedagógusok jelentős aránya számolt be. Magyarországon a tanárok közel 90%-a értett egyet az állítással, hogy iskolájuk lehetőséget biztosít az iskolai döntéshozásban való aktív részvételre.
A pedagógusok a tanítás terén biztosított érdemi autonómiáról számoltak be. A magyar tanárok közel 76%-a számolt be arról, hogy érdemi önállósága van a tantervi célok rugalmas megvalósításában, közel 79% nyilatkozott ilyen módon a tanulási célok meghatározását illetően; az OECD átlaga csupán 71%. A gyakorlati, mindennapi pedagógiai döntések esetében, mint a tanórák megtervezése, a felkészülés, valamint a tanítási módszerek/módszertan kiválasztása terén az OECD átlagában 93%, illetve 92%, Magyarországon mindkét területen a tanárok 95%-a számolt be jelentős autonómiáról.
A hazai pedagógusok az OECD átlagánál pozitívabb véleménnyel voltak igazgatójukkal kapcsolatban. A magyar tanárok 86%-a számolt be kiváló szakmai viszonyról, 85% szerint igazgatójuk hasznos visszajelzéseket ad a tanároknak (az OECD átlaga 77%), és 97% értett egyet az állítással, miszerint igazgatójuk bízik szakértelmükben, ezen a téren az OECD átlaga 92%.
A kutatás szerint a tanári korfa az OECD-országokban általában is kedvezőtlen képet mutat, a pedagógusok átlagéletkora 45 év, Magyarországon 49 év. A 2024 tavaszán készült felmérés óta ezen a téren is kedvező folyamatok indultak el, a jelentős béremelés hatására a 30 alattiak száma növekedésnek indult, számuk a 2023. októberi 12.081 főről 2025 októberére 14.326 főre – 19%-kal – emelkedett.
Az orosz-ukrán háború hatása is kimutatható változást okozott: Magyarországon azon tanárok aránya, akik tanítottak menekült hátterű tanulókat is, 2018-ban mindössze 2% volt, 2024-re azonban ez az arány 25%-ra emelkedett. Az emelkedés hátterében az áll, hogy a jelenleg a magyar köznevelésben tanuló, Ukrajnából érkezett 4.800 iskolás tanuló 1.195 feladatellátási helyen tanul, így oktatásukban igen sok pedagógus vesz részt.

A kutatás részletes eredményei az Oktatási Hivatal honlapján érhetőek el:

Mikor lesznek ebben a tanévben a szünetek?
Íme a szünetnaptár:
o Őszi szünet: 2025. október 23. – november 2.
o Téli szünet: 2025. december 20. – 2026. január 4.
o Tavaszi szünet: 2026. április 2. –…

Kedd délelőtt a VI. Leisure Tudományos Konferencián tarthattam plenáris előadást. A rendezvény nemcsak a szakemberek, hanem a szélesebb közönség figyelmét is szeretné felhívni az aktív életmód és a…

Itt az újabb Kollár-botrány: megint belerúgnának a magyar diákokba és kutatókba Magyar Péterék!
☝️ A Tisza Párt botránysorozata az Európai Parlamentben is folytatódik: Kollár Kinga az újabb…

Az európai sportmodell a nemzetek sporjának összessége. Nem politikai csata, hanem közös kincs.

Figyelem, sportolók! Ma 18 óra körül kezdődik az Európai Parlamentben az uniós sportmodellről szóló vita, amelyhez írásban szólok hozzá. A vita magyar tolmácsolással élőben követhető az interneten.…

A Tisza eladta az emberei adatait az ukránoknak. Bravó!

Ami különösen szomorú, hogy a térségünkben is többen érintettek.

Ha ellenzékből ilyen károkozásra képesek, mi lenne velünk, ha kormányoznának?…

Annyira tarthatatlanná vált a liberális oldal narratívája, hogy már a 444 is arról ír, hogy a cseh elnök visszatérése megszüntetheti a magyar miniszterelnök "európai elszigeteltségét".

A valóság…

A migráció megfékezése csak politikai döntés kérdése, és ők ezzel ellentétes utasítást kaptak 2015-ben – nyilatkozta a német rendőrség volt vezetője.

Már Németországban is egyre többen ismerik fel,…

Állítsd be, hogy kiket követsz (országos politika, közélet, helyi erők és média)! Beállítom

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média