Az autópálya-koncesszor büszkén számolt be róla, hogy az állami megrendelésre háromsávosra bővítik az M7-est kifelé Székesfehérvárig. https://www.feol.hu/helyi-kozelet/2023/03/mindket-iranyban-harom-savos-lesz-az-m7-es-szekesfehervarig-2

A jól ismert összefüggésen túl, miszerint minél több sávra bővítenek egy ilyen utat, annál nagyobb lesz az autóforgalom (lásd a jól ismert rajzocskát mellékelve ;)), két fontos megjegyzés:

1.
A magyar közlekedéspolitikában súlyos aszimmetria állt be azáltal, hogy miután az EU már nem finanszíroz közúti fejlesztéseket, a következő 20 év összes felmerült autópálya-fejlesztéseit egy hosszú távú koncessziós szerződésbe szervezte az állam, ezáltal garantált finanszírozás mellett ezek ütemezetten megvalósulnak. Mivel a vasútfejlesztésben Magyarország az elmúlt évtizedekben kizárólag az európai uniós forrásokra támaszkodott, most ezek késedelmével és felfüggesztésével azonban lassan minden vasútfejlesztés leáll itthon (az egyetlen kivételt jelentő Budapest-Belgrádon túl, amelyet kínai hitel finanszíroz).

Eközben egyre nő az igény a vonatozásra, mind az áru-, mind a személyforgalomban kritikus kapacitáshiány látszik a fővonalakon és Budapest térségében, és minden létező közlekedéspolitikai, környezetvédelmi, klímavédelmi, tájvédelmi racionalitás is a vasút fejlesztése mellett szól.

2.
Székesfehérvár felé a vasút fejlesztésére a fővonal, az állomások és a járműpark fejlesztésével 200 milliárd forint felett költött az állam az elmúlt évtizedben. A vonal kapacitása nincs teljesen kihasználva, mivel egyrészt a biztosítóberendezés teljes elkészülte évek óta csúszik, másrészt pedig a budapesti hálózat kapacitása nem tud annyi vonatot fogadni, mint amennyi a fejlesztett fővonalról érkezhetne (ezért is kell megépíteni a Déli Körvasutat, hogy sűrűbb lehessen az elővárosi közlekedés).

Az M7-es, ahogy a legtöbb esetben minden autópálya, akkor torlódik szisztematikusan (azaz nem baleset vagy felújítás miatt), ha egy fontos csomópont kapacitása kicsi (lásd Fehérvárnál a 8-ast) vagy ha a fogadó nagyváros (Budapest) egyszerűen nem tud több autót fogadni és a városi utak visszatorlasztanak. Ezekre a főpályán történő sávbővítés nem ad megoldást.

Valójában az M7-es kifelé irányban való szélesítése kapcsán leginkább a balatoni hétvégék péntek estéi és szombat reggelei tűnnek fel a legtöbb egyetértő véleményben - hisz az autós agglomerációs ingázás számára új kapacitások építése még ennyire se lenne koncepciózus vagy racionális.

A Balaton felé a vasút ma már elég versenyképes időben és kényelemben is, azonban tény, hogy további fejlesztések szükségesek lennének, mert már ma is kimerült a vasút kapacitása (és akkor még a diszkont-vármegyebérlet idén nyári hatásait nem is láttuk). Ez a kapacitáshiány a Balaton felé leginkább annak köszönhető, hogy a Balaton déli partján a pár éve befejezett felújítás kevéssé volt előrelátó, a szakaszosan egy vágányos vonal kapacitása néhány év alatt mára ismét kimerült. Az északi parton pedig a kevés kitérős egyvágányos kialakítás mellett általános a vonal kapacitáshiánya és Balatonfüreden túli szakaszán a villamosítás késedelme is mozdonycserét, késéseket okoz.

Ha tehát fenntarthatóan szeretnénk javítani a Balaton elérhetőségén, akkor az autópálya harmadik sávjának sok tízmilliárdos kiépítése helyett a vasútvonalat kellene villamosítani Balatonfüredtől Tapolcán át Keszthelyig, két vágányos fővonallá fejleszteni a 30-as vonalat Szabadbattyánon túl is a Balaton felé, sebességemeléssel már Székesfehérvártól, bővítve mindkét parti vonal kapacitását és befejezni a Déli Körvasutat Budapesten.

Tíz éve választotta meg a bíborosi testület Ferenc pápát. A Szentatya 2021 után idén áprilisban ismét Magyarországra érkezik, így hazánk lesz az első olyan ország, amit másodjára is felkeres.

Omlik össze Amerika? Vajon vége lesz ennek a globalista világrendnek?

Sokakat, köztük vezetőket és gondolkodókat is Putyin bábjának bélyegeznek, amiért a béke mellett érvelnek. Ez nyilvánvalóan nevetséges.

A háborúról szóló nyílt vita kulcsfontosságú a béke eléréséhez,…

Svájci történelmi lecke:
Svájc nem ad fegyvereket Ukrajnának, inkább megsemmisíti rakétáit és megtiltja, hogy más országok svájci fegyvereket adjanak át.
Béke kell, nem fegyverszállítás!

Viharos hétvége

Országszerte több mint 5️⃣0️⃣0️⃣ esetben riasztották a tűzoltókat szombaton a viharos erejű szél okozta károkhoz. A legtöbb esetben fő- és mellékutakra, házakra dőlt fák, letört ágak…

Terjeszd a valóságot a közösségi médiában!
Klikkelj a Forrást nézem, kedvelem ott linkre, majd kedveld, oszd meg az eredeti posztot!

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média