Magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Keszthelyi-öbölben

Több mint nyolcvan év elteltével, 1938 óta ma történt meg először, hogy magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Balaton vízfelületén, a Keszthelyi-öbölben. Az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépével Széchey Márton Airbus-oktatókapitány az aktuális széliránynak megfelelően szállt le a hatóságok által kijelölt mintegy másfél négyzetkilométernyi köralakú vízfelületre. A repülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület kisgéphajókkal biztosította.

A teszt ugyanazt a célt szolgálta, mint a februári dunai próbák, nevezetesen, hogy a vízirepülés ismét meghonosodjon a magyarországi vizeken. A törvényi szabályozáshoz ugyanis sokat segítenek a tesztrepülések.

A hazai vízirepülés első harminc éve meglehetősen mozgalmas volt, a második világháborút követően azonban a múlt homályába veszett. Először 1916-ban jelentek meg vízirepülőgépek a Balatonon, amikor az olasz frontra induló repülő csónakok Keszthelynél végeztek közbenső leszállást, mielőtt nekivágtak a Triesztig tartó, légvonalban négyszáz kilométer hosszú útnak. A világháború után a keszthelyi vízirepülő bázis 1920-ig létezett, de repülőgépek nélkül. Aztán 1923 nyarán a nagyközönség számára is elérhetővé váltak a hidroplánok: a menetrendszerű külföldi járatok mellett megindultak a Budapest-Balaton közötti taxi-repülések is, az első Budapestről Siófokra június 29-én. A Dunáról felszálló hidroplánok a biztonságot jelentő 1000 méteres magasságba emelkedtek, hogy esetleges motorleállás vagy más okból történő kényszerleszállás esetén legyen elég idejük elérni a Velencei tavat, vagy a Balaton keleti végét. Olyannyira népszerű lett a vízirepülés, hogy a hatóságok 1924-ben meghatározták a légi közlekedés rendészeti szabályait.

Az Aeroexpresst start-up cégként 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) alapítója és unokatestvére, Széchey Márton hozták létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Később Simon Martin kapitány is csatlakozott hozzájuk, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek. Az LKK a Közlekedési Múzeum partnereként működteti az Aeroparkot.

A gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben.

👉 Holnap Balatonlellén folytatódik a tesztrepülés.

Simon COVENEY ír külügyi és védelmi minisztert kérdeztem arról, mi az álláspontjuk az Európai Unión kívüli országok tagjelölti státuszával kapcsolatban. Írország tölti be az Európa Tanács Miniszteri…

Bravó, női párbajtőrözők!

A magyar csapat az ötödik helyen végzett az antalyai vívó Európa-bajnokságon, miután utolsó helyosztóján 45:37-re legyőzte a svéd válogatottat.

👏 Büki Lili, Kun Anna,…

Karácsony teljes szereptévesztésben van.

A főpolgármester azt gondolja, hogy Budapest egyfajta állam az államban, de ez nem így van. Budapest a mi csodálatos fővárosunk. Egy város, amelynek nincsen…

A DK elismerte, hogy Dobrev Klára lehet Karácsony Gergely utódja.
A párt képviselője Arató Gergely elszólta magát.
A napokban röppent fel a hír, hogy Gyurcsány szívesebben látná a főpolgármesteri…

Nemet mondunk az adóemelésre

️ Az Országgyűlés hatalmas többséggel utasította el kedden a globális minimumadó bevezetését Magyarországon.

Ez most nem az az idő, hogy Európa globáladókban gondolkodjon.…

Terjeszd a valóságot a közösségi médiában!
Klikkelj a Forrást nézem, kedvelem ott linkre, majd kedveld, oszd meg az eredeti posztot!

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média