𝗩𝗔́𝗟𝗔𝗦𝗭𝗧𝗔́𝗦 𝟮𝟬𝟮𝟰 1. rész

𝗔 𝗺𝗮́𝘁𝗼́𝗹 𝗶𝗻𝗱𝘂𝗹𝗼́ 𝗰𝗶𝗸𝗸𝘀𝗼𝗿𝗼𝘇𝗮𝘁𝘂𝗻𝗸 𝗰𝗲́𝗹𝗷𝗮, 𝗵𝗼𝗴𝘆 𝗯𝗲𝗺𝘂𝘁𝗮𝘀𝘀𝘂𝗸, 𝗺𝗶𝗯𝗲𝗻 𝗺𝗮́𝘀 𝗮 𝗺𝗼𝘀𝘁𝗮𝗻𝗶 𝘃𝗮́𝗹𝗮𝘀𝘇𝘁𝗮́𝘀 𝗮 𝗿𝗲𝗻𝗱𝘀𝘇𝗲𝗿𝘃𝗮́𝗹𝘁𝗮́𝘀 𝗼́𝘁𝗮 𝘁𝗮𝗿𝘁𝗼𝘁𝘁 𝗼̈𝘀𝘀𝘇𝗲𝘀 𝘃𝗼𝗸𝘀𝗼𝗹𝗮́𝘀𝗵𝗼𝘇 𝗸𝗲́𝗽𝗲𝘀𝘁. 𝗔́𝘁𝘁𝗲𝗸𝗶𝗻𝘁𝗷𝘂̈𝗸 𝗮𝘇 𝗼̈𝘀𝘀𝘇𝗲𝘀 𝗶𝗻𝗱𝘂𝗹𝗼́ 𝗽𝗮́𝗿𝘁 𝗽𝗿𝗲𝗳𝗲𝗿𝗲𝗻𝗰𝗶𝗮́𝗶𝘁, 𝗲𝘀𝗲́𝗹𝘆𝗲𝗶𝘁, 𝘃𝗮𝗹𝗮𝗺𝗶𝗻𝘁 𝗺𝗲𝗴𝗽𝗿𝗼́𝗯𝗮́𝗹𝘂𝗻𝗸 𝗺𝗶𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗶𝗻𝗱𝘂𝗹𝗼́ 𝗲𝘀𝗲𝘁𝗲́𝗯𝗲𝗻 𝗲𝗴𝘆 𝗲𝗿𝗲𝗱𝗺𝗲́𝗻𝘆𝘁 𝗶𝘀 𝗷𝗼́𝘀𝗼𝗹𝗻𝗶.

👉 Sorozatunk jelenlegi, első részében általánosan a június 9.-i voksolás részleteivel foglalkozunk. Előzetesen megjegyezzük, hogy lakhely szerint más és más tétje, szavazólapja és preferenciája lehet az adott szavazónak, így e tekintetben is nehezebb dolgunk lesz. Nézzük.

👉 Kevesebb mint 30 nap múlva, ha élni akarunk demokratikus jogunkkal, akkor ellátogatunk a szavazókörbe ahol megkapjuk szavazólapjainkat. Miről is döntünk? Egyrészt listán beszavazhatjuk a nekünk tetsző pártok képviselőit az EP-be. Aztán döntünk arról, hogy az Egyéni választókörzetünkben melyik párt képviselőjét juttatjuk be a települési/kerületi testületbe. Természetesen szavazunk lakhelyünk polgármesteréről, a Budapestiek a Főpolgármesterről is. Ezen felül pedig a megyei jogú városokon és Budapesten kívül szavazhatunk a Megyei Közgyűlések összetételéről is.

👉 Első olvasatra ez bonyolultnak tűnik, de nem csak ez az oka, hogy egyedi lesz a júniusi voksolás. A Kormány javaslata szerint, mivel egy időben tartjuk az összes időszerű szavazást, így a döntéseinket is adott esetben meg kell osztanunk, miközben erről korábban tavasszal és ősszel külön döntöttünk. Számtalan kommentben látjuk, sőt gyakran kapunk privát üzenetet is arról, hogy a választópolgárok megosztott döntésre készülnek, azaz egy EP kérdésben megtartják pártpreferenciáikat, míg a helyi polgármester vagy képviselő tekintetében már patriótább döntést hoznának.

👉 Emiatt (is) tapasztaljuk, hogy nem csak a közvélemény kutatók, hanem maguk a pártok és a jelöltek is még ismerkednek a szituációval. Ezért is láthatunk olyan kutatási eredményeket, melyek nagyban eltérnek egymástól. Hiszen a felmérések metodikája jellemzően egy EP választásra, Parlamenti vagy Önkormányzati voksolásra lettek kidolgozva, nem összevont szavazásra készültek.

Nézzük egy példán keresztül. Kollégánk Bánfi András barátom egy ~7000 fős településen fog voksolni, preferenciája alapján konzervatív jobboldali. Parlamenti és EP voksolások során meggyőződéses Fidesz szavazó, a kormány kül és belpolitikájával maximálisan egyetértve szavazott eddig is, most is. Ugyanakkor helyi szinten, a városában az indulók közül inkább a függetlenként induló polgármestert és csapatát támogatja, azokat akik az utóbbi években bizonyítottak, jelen voltak a település napi életében, problémáinak megoldásában. Teszi ezt szintén jobboldaliként úgy, hogy közben lenne kormánypárti induló jelölt is. András még egy döntést kell meghozzon, hiszen kistelepülési szavazóként jogosult lesz a vármegyei közgyűlés összetételéről is szavazni. Itt ismét előtérbe kerül a pártpreferencia szerinti döntés. Vidéki lakósként természetesen a főpolgármester személyéről nem szavazhat.

👉 Jól látható, hogy bizonyos esetekben szórt, fragmentált eredmények várhatóak, mint korábban, amikor elülönűlt egymástól az Önkormányzati és az EP szavazás. A fenti szituáció okozza azt az anomáliát, fura helyzetet, hogy sem a résztvevők sem a kutató cégek nem tudnak közel egységes, szignifikánsan homogén eredményre jutni. (most tekintsünk el a mag szavazóktól, akik tűzön vízen át csak pártalapon szavaznak történjen bármi)

👉 A fentieket átgondolva nem is csodálkozhatunk azon, hogy szinte egységesen azt vallják a szakértők, hogy magas, akár rekord mértékű is lehet a részvétel június 9.-én, ami tudjuk, hogy a nagy pártoknak kedvező lehet, míg a kis pártok esetén egyenlő lehet a politikai halállal. Miért? Mert a részvételi szám növekedése egyenes arányban emeli például az EP képviselőséghez szükséges szavazatok számát.

👉 Természetes, hogy a politika játszóterének minden résztvevője (szavazók, média, jelöltek, pártok, kutatók...) mind mind feszülten várják a szavazás napját, hiszen jól láthatóan egy újdonságnak, amolyan tesztnek is részesei leszünk idén.

𝗖𝗶𝗸𝗸𝘀𝗼𝗿𝗼𝘇𝗮𝘁𝘂𝗻𝗸 𝘁𝗼𝘃𝗮́𝗯𝗯𝗶 𝗿𝗲́𝘀𝘇𝗲𝗶𝗯𝗲𝗻 𝗸𝘂̈𝗹𝗼̈𝗻 𝗸𝘂̈𝗹𝗼̈𝗻 𝗮́𝘁𝘁𝗲𝗸𝗶𝗻𝘁𝗷𝘂̈𝗸 𝗮 𝗽𝗮́𝗿𝘁𝗼𝗸𝗮𝘁, 𝗲𝘀𝗲́𝗹𝘆𝗲𝗶𝗸𝗲𝘁, 𝗯𝗲𝘀𝘇𝗲́𝗹𝘂̈𝗻𝗸 𝗮 𝗯𝘂𝗱𝗮𝗽𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗸𝗲𝗿𝘂̈𝗹𝗲𝘁𝗲𝗸 𝘃𝗮́𝗿𝗵𝗮𝘁𝗼́ 𝗲𝗿𝗲𝗱𝗺𝗲́𝗻𝘆𝗲𝗶𝗿𝗼̋𝗹 𝘃𝗮𝗹𝗮𝗺𝗶𝗻𝘁 𝗮𝘇 𝗘𝗣 𝗹𝗶𝘀𝘁𝗮́𝗸𝗿𝗼́𝗹 𝗶𝗹𝗹𝗲𝘁𝘃𝗲 𝗮 𝗙𝗼̋𝗽𝗼𝗹𝗴𝗮́𝗿𝗺𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿 𝗷𝗲𝗹𝗼̈𝗹𝘁𝗲𝗸 𝗲𝘀𝗲́𝗹𝘆𝗲𝗶𝗿𝗼̋𝗹 𝗶𝘀. 𝗧𝗲𝗿𝗺𝗲́𝘀𝘇𝗲𝘁𝗲𝘀𝗲𝗻 𝗡𝗲𝗸𝘁𝗲𝗸 𝗶𝘀 𝗹𝗲𝘀𝘇 𝗹𝗲𝗵𝗲𝘁𝗼̋𝘀𝗲́𝗴𝗲𝘁𝗲𝗸 𝘁𝗲́𝗺𝗮́𝗸𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗱𝗼𝗯𝗻𝗶, 𝗺𝗲𝗹𝘆𝗲𝗸𝗲𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝗲𝗻𝘁𝗯𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗴𝘆 𝘂̈𝘇𝗲𝗻𝗲𝘁𝗯𝗲𝗻 𝘁𝘂𝗱𝘁𝗼𝗸 𝗲𝗹𝗷𝘂𝘁𝘁𝗮𝘁𝗻𝗶 𝗩𝗲𝗸𝗸𝗲𝗿 𝘂́𝗿 𝘀𝘇𝗲𝗿𝗸𝗲𝘀𝘇𝘁𝗼̋𝘀𝗲́𝗴𝗲́𝗵𝗲𝘇.

Vekker úr

Csaknem háromezer gyermek elsősegély információs táblát helyezünk ki országszerte a játszótereken, hogy a családok még nagyobb biztonságban tölthessék a szabadidejüket.

DEMOKRÁCIA VÁLASZTÁS NÉLKÜL | Teljes videó a Fair Right-on #ukrajna #választás #fairright #háború
DEMOKRÁCIA VÁLASZTÁS NÉLKÜL | Teljes videó a FairRight csatornán #ukrajna #választás #fairright #háború

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média