Köszönjük Tóth Máté Az energiajogász részletes beszámolóját, azt gondolom, hogy így teljes és reális az akkumulátor gyártás és igényelt kapacitások képe.

Szerk.: Szubjektív vélemény, de Máté előadásai, megfogalmazása mindig igyekszik a közérthetőségre és a realitásokra fókuszálni. Ez nagyon fontos az energia, energetika területén (is) hiszen ezt a szektort is átszőtte a politika és az ideológia. Köszönjük Máté

Vekker úr

A világ személygépkocsigyártói fejlesztésre és gyártásra 1200 milliárd dollárt fordítanak a következő 10 évben. Ez egyrészt nem feltétlen organikus okokból és módon történik az EU-ban, ahol közjogi (politikai) eszközök térítik el a piacot az erőszakos elektrifikáció felé. Másrészt ez a hatalmas szám elég egyenlőtlenül is oszlik meg a világban. A legtöbb minden ugyanis keleten, sőt Kínában történik. Európa hagyományos autóipara rovására is.

Miért kínai? A ma futó elektromos járművek 90%-át Kína gyártja. A lítiumionos akkumulátorok 70%-át gyártja (USA: 10%); a lítiumfinomítás 80%-a, az akkumulátor cellakapacitás-gyártásának 77%-a az akkumulátor alkatrész-gyártás 66%-a kínai (Bloomberg). Európa eddig nem is játszott a pályán, minden ami történt, kínai.

Nem az a kérdés, hogy lesz-e akkumulátor-forradalom, ahogy az sem, kellenek-e kínai akkuk és akkugyárak hozzá. Az országok között épp ezért már öldöklő harc kezdődött a lehetséges kínai gyártókapacitásokért: az európai országokat is ideértve. Senki sem akar lemaradni, nekünk sem szabad.

️A helyes kérdés az, hogy ha már van ilyen-olyan okokból, akkor hogyan kell JÓL CSINÁLNI Magyarországon.
Ebben a jognak és szabályozásnak kiemelt feladata van. Javaslataim:

- Világos felelősségi pontok kellenek a GDP 15-20%-a fölé is növő új iparág állami (jogalkotói, felügyeleti, végrehajtói) kontrolljához, akár önálló államtitkársággal (mint korábban Paks2 kiemelt projekt esetén!) vagy kormánybiztossal. Tapasztalat, hogy ahol nincsenek világos, a meglévő feladatoktól-leterheltségtől elválasztott, külön definiált FELELŐSSÉGI körök, ott könnyen elveszik a döntéshozatal.

- Újra kell gondolni-gombolni a szabályozási környezetet, szigorú környezetvédelmi engedélyezési rezsimet kell kialakítani a kétségkívül uj technológiákkal kapcsolatos gyártási folyamatok számára. A mostaninak a kereteit akkor találták ki 25 évvel ezelőtt, amikor még nem is álmodtunk lítiumionos villamosenergia-tárolókról, sem akkus villanyautókról.

- A nyilván nem akkugyárakra kitalált hatósági, vizsgálati, laboratóriumi kapacitásokat és szabályokat is felül kell vizsgálni, növelni kell, akár egy speciális egyablakos szuperhatóságot hozva létre a hazánkba települő akkuipar közigazgatási hatósági felügyeletére.

- Segíteni kell az értékláncok, logisztika, kapcsolódó szolgáltatások egymásra találását. Sőt, a kialakulását (az elektromos autók teljesen új értékláncot fognak eredményezni, mint a hagyományos autóipar, gondoljunk csak a beszűkülő szerviz-lehetőségekre!) - méghozzá kontrollált mederben, akár mintaszerződések, ajánló szabályok kialakításával.

- Fokozott figyelmet kell fordítani a megtelepedő új iparág energiaigényére (víz, áram). Az iparral együtt a jelenlegi 42 TWh-ról 60 TWh fölé növő össz-áramigény nagyon komoly rugalmassági, kiszabályozási, kiegyenlítőenergia-feldatokat fog pár éven belül okozni, ami egy kiemelt terület kell legyen, hogy ne húzza el az ipar a hazai villamosenergia-termelést, és ne is a végtelen pénznyelő közcélú hálózat tűzoltásszerű toldozását-foltozását eredményezze.

- Bár az EU-nak van irányelve az akkuk visszagyűjtésére, de azért jelenleg erősen kiforratlan a használt akkumulátorok kivonása, bontása. Ezt az EU-s szabályok részletezésével saját, nemzeti hatáskörben kell szabályozni a lehetséges mértékben.

Ezek csak reflexiók a dugóban araszolva, tévé és tárgyalás közt, biztosan van még pár. De a lényeg: ne az akkugyárakat utáljuk, amik kellenek, és versenyt fut értük Franciaország, Spanyolország, Németország, a régiónk, a világ:

hanem fogjuk meg a feladatot, és csináljuk jól.

️ Történelmi pillanat a BRICS bővítése!

Szakértők szerint ebben a változó globális zűrzavarban egy új világrend megszületésének pillanatait láthatjuk. A Johannesburgban ma befejeződött BRICS…

𝗢́𝘃𝗼́𝗵𝗲𝗹𝘆, 𝗿𝗲𝗽𝘂̈𝗹𝗼̋𝗴𝗲́𝗽 "𝗯𝗮𝗹𝗲𝘀𝗲𝘁", 𝘃𝗶́𝘇𝗯𝗲 𝗳𝘂𝗹𝗹𝗮𝗱𝗼́ 𝘀𝘇𝗮𝗸𝗮́𝗰𝘀 - Konteó

A tegnapi nap talán a Konteók napjaként íródik be a facebook történetének amúgy is kamu-…

️ 𝐀𝐡𝐨𝐠𝐲 𝐤𝐨̈𝐳𝐞𝐥𝐞𝐝𝐢𝐤 𝐚𝐳 𝐨̈𝐧𝐤𝐨𝐫𝐦𝐚́𝐧𝐲𝐳𝐚𝐭𝐢 𝐯𝐚́𝐥𝐚𝐬𝐳𝐭𝐚́𝐬𝐨𝐤 𝐤𝐚𝐦𝐩𝐚́𝐧𝐲𝐢𝐝𝐨̋𝐬𝐳𝐚𝐤𝐚, 𝐞𝐠𝐲𝐫𝐞 𝐦𝐚́𝐬𝐫𝐚 𝐣𝐨̈𝐧𝐧𝐞𝐤 𝐚 𝐡𝐢́𝐫𝐞𝐤 𝐚𝐫𝐫𝐨́𝐥, 𝐡𝐨𝐠𝐲�…

A Fideszesek egy aberrált bűnöző pártra szavaztak. Gulyás Gergely és Márki-Zay Péter a Tranziton.
#fidesz #tranzit #gulyásgergely

Márki-Zay Péter a Tranziton: A Fidesz meg fogja nyerni a jövő évi választásokat!

Parázs vita volt a Tranziton, Gulyás Gergely szerint Márki-Zay alternatív univerzumban…

Orbán Viktor a baloldalról:
Ez egy ország, ezzel nem lehet viccelődni. Azért ez nem babra megy.Ránézünk a másik oldalra, és azt mondjuk: ez komoly?

👉Aki nem tudja vagy nem hajlandó észrevenni az amerikai befolyásolási kísérleteket, az benyeli azt is, hogy a Gyurcsány-Dobrev emberei és jelöltjei függetlenek..

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média