Jászberény bukott Dollárbaloldali polgármester-
jelöltje meg akarta ütni Bohár Dániel - Riporter mert fájt neki a tények!
Az olajár-plafon bevezetésének hatása nyugati elemzők szerint
Az Energetikai és Tiszta Levegő Kutatóközpont (CREA) adatokat közölt Oroszország esetleges napi 170 millió dolláros elmaradt nyereségéről. Miután február 5-én a korlátozás a kőolajtermékek exportjára vonatkozik, az elmaradt haszon napi 280 millió dollárra emelkedhet.
️Mennyire reálisak ezek a becslések?
A tanulmány az orosz olajszállítások adatain alapul, amelyeket ma már jelentős árengedménnyel adnak el a részvényárfolyamokhoz képest (hordónként 30-50 dollár között). A kialakult szint a „szankciójátékban” részt nem vevő partnerekkel több éve kötött hosszú távú szerződések több éves alapja. Az eladások szintje egyszerűen visszatért azokhoz az árakhoz, amelyek Európa az Egyesült államokbeli energiaellátásra való „átállása” előtt voltak.
️Milyen egyéb adatok utalhatnak elmaradt haszonra?
Most az orosz olaj jelentős részét tengeren szállítják Kozminóból az észak-kínai kikötőkbe. Ez egy szabványos 8-12 napos útvonal (minden az időjárástól és a tengeri forgalomtól függ). Ezen az útvonalon az olajszállító tartályhajók fuvarköltsége napi 30-40 ezer dollár volt, napi 20 ezer dollár önköltséggel.
A katonai művelet beindulásával a fuvarköltség növekedni kezdett és a plafon bevezetése után elérheti a napi 100-200 ezer dollárt (vagyis a kínai oda-vissza út ára elérheti a 2 millió dollárt). Az árkategória nagyon nagy. Hogy ez mennyire közelíti meg a jelzett napi 170 millió dolláros szintet, azt az első negyedévi hivatalos statisztikák közzététele után tudhatjuk meg. Jelenleg az ilyen becslések korainak tűnnek, mivel nagyon kevés adaton alapulnak.
A Nyugat számára előnyös, ha hordónként tovább csökkentik a felső határt 60 dollárról 25-35 dollárra. Ezek az arányok még mindig meghaladják Oroszország termelési és szállítási költségeit, de az ország teljes olajexport-bevétele további napi 100 millió dollárral csökken.
Milyen ellenintézkedések lehetnek?
️A plafon bevezetése ellen tiltakozva csak saját kereskedelmi flottával, biztosítótársasággal és saját szállítmányozási szolgáltatóval kell rendelkezni. A munka minden irányban már folyik.
És ha a biztosítási és viszontbiztosítási probléma megoldódott, akkor a megfelelő számú hajó hiányának problémája több évig eltart majd. És ebben az időszakban a szállítási költségek magasak maradnak.
️A leghatékonyabb intézkedés természetesen a mélyebb olajfinomítás, a kőolajtermékek értékesítése és a SWIFT-kontúron kívüli baráti országok prioritása .
️De van itt két nagyon nehéz pont:
Február 5-től a finomított termékek értékesítésére vonatkozó árkorlátozás lép életbe. Ez erősen korlátozza a mélyfeldolgozású orosz olajtermékek Orosz Föderáció területéről történő exportálásának lehetőségét, és felveti a szállítás és a biztosítás kérdését.
A közelmúltban az amerikai szabályozó hatóságok bejelentették, hogy az Orosz Föderáción kívüli orosz olajból nyert finomított termékeket nem tekintik orosznak.
Ez egy kísérlet arra, hogy az orosz olaj fizetésével kapcsolatos pénzügyi folyamatokat az Egyesült Államok ellenőrzése alatt tartsa.
Például az orosz vállalatok magánfinomítók részvényesei Indiában vagy Kazahsztánban, profitálhatnak az ebből a finomítóból származó kőolajtermékek világpiaci értékesítéséből. Az orosz olajból származó kőolajtermékek értékesítésének kifizetése nagy valószínűséggel amerikai bankokon keresztül történik, és az Orosz Föderáción kívül maradhat.
️Ennek a lehetőségnek a kizárásához át kell váltani nemzeti valutában vagy jüanban történő fizetésre.
Globális kihívás az orosz exportszektor számára
A plafon hatékonysága jelenleg csak a biztosítás ellenőrzésének és másodlagos szankciók (bírságok) kiszabásának köszönhető a kiszabott feltételeket megsértő vállalkozásokkal szemben.
Az orosz exportőrök számára most nem annyira a plafonhoz való alkalmazkodás a kérdés, hanem az orosz termékek értékesítésének független rendszerének létrehozása, beleértve a feldolgozást, az elszámolási rendszert és a logisztikát.
@rybar