XIV. Leó titokban tágítja a tridenti mise bemutatásának lehetőségét, Máriára viszont ne használjuk a társmegváltó kifejezést – vatikáni fejlemények

Visszatáncol a Vatikán a tridenti rítus szinte betiltásától? – teszi fel a kérdést a European Conservative. Az 1970-es években végbement liturgikus reform által mellőzött tridenti rítus bemutatása lehetőségének feletti döntést XVI. Benedek utalta vissza a püspökök kezéből a plébánosokéba, amely így felvirágzott, majd Ferenc pápa visszaadta azt a püspökök kezébe a Traditiones Custodes című, szomorú dokumentummal. Sőt, azon belül úgy szigorított, hogy lényegében kihalásra ítélte a rítust. Nemrég azonban Raymond Leo Burke bíboros mutatott be régi rítusú misét a Szent Péter Bazilikában.

A European Conservative szerint Leó pápa sajnos nem kívánja felülírni a ferenci rendelkezést, de informálisan nagyvonalúságra inti a püspököket a régi rítust illetően. Pedig amúgy felülírhatná, a Traditiones Custodes egyrészt méltatlan az egyház öröksége iránt, másrészt ha az előző két pápa felül merte írni a korábbi gyakorlatot, akkor ő is megtehetné. Ha az egyház egysége és az egyházon belüli béke a cél, akkor azt a legjobban úgy lehet elérni, ha engedik, hogy aki akar, régi rítusra járjon, elvégre ez volt az egyház, legalábbis Róma liturgiája jó másfél évezreden át.

A lap úgy fogalmaz: „csendben valami figyelemre méltó dolog történt Rómában, bár ezt nem is sejthetnénk abból, ahogyan egyes kommentátorok megpróbálják bemutatni. XIV. Leó pápa állítólag megváltoztatta Ferenc pápa által a hagyományos latin misére vonatkozóan meghatározott irányt – anélkül, hogy egyetlen sort is átírt volna az egyházi törvényekben.

Az angol és walesi püspökök állítólag a pápa saját brit képviselőjén keresztül értesültek arról, hogy a régi rítus plébániatemplomokban történő celebrálására vonatkozó kérelmeiket természetesen teljesítik és megújítják. Más szóval: a Traditionis Custodes szigorú rendszere papíron marad, de a legszigorúbb rendelkezéseit a gyakorlatban felfüggesztik.

Ezt nem tudhatnánk meg a Catholic News Service – az amerikai püspökök hivatalos médiumának – híreiből, amely ragaszkodik ahhoz, hogy „semmi sem változott”. De a nuncius tájékoztatóját meghallgató püspökök egészen más benyomást keltettek: Leó pápa életben tartja a régi rítust, és a bürokráciát, amely megpróbálta elfojtani, most arra kérték, hogy hagyja abba.

A The Pillar szerint Miguel Maury Buendía érsek, a pápa brit képviselője a plenáris ülésen azt mondta a püspököknek, hogy Leó pápa nem fogja hatályon kívül helyezni a Traditionis Custodest, a 2021-es rendeletet, amely durván korlátozta a II. Vatikáni Zsinat előtti mise celebrálásának helyét. De „nagylelkű” lenne a mentesség megadásában, amelyet a püspököknek most kérniük kell az 1962-es misekönyv használatához a plébániatemplomokban. A jelenlévők megértették a célzást: a pápa azt akarja, hogy az ajtó nyitva maradjon, ne pedig zárva.”

A tridenti mise nyugaton sokakat vonz, rendszerint ebben térnek meg fiatal felnőttek. Szerintem jó ötlet volna egyszerűen teljesen szabaddá tenni a bemutatásának a lehetőségét, és sok régi vita egyszerre megoldódna. Ezzel együtt szimpatikus XIV. Leó pápa informális lépése.

Ezzel párhuzamosan nemrég a Hittani Kongregáció kiadott egy dokumentumot, mely szerint téves Máriára, Jézus Krisztus édesanyjára a „társmegváltó” címet használni. Én a magam részéről sosem értettem pontosan, miért lenne Mária társmegváltó, de kétségkívül az előző évtizedekben volt erről gondolkodás az egyházon belül.

Víctor Manuel Fernández bíboros, a Hittani Dikasztérium prefektusa XIV. Leó pápa hivatalos jóváhagyásával kiadott adott ki egy dokumentumot, amely megerősíti Mária „egyedülálló együttműködését” Isten üdvösségtervében, de aggodalmát fejezi ki két, a szerepét olykor kommunikáló megszólítással kapcsolatban: Mária mint Társmegváltó (Co-Redemptrix) és Mária mint Közvetítő (Mediatrix).

A dokumentum szerint a „Társmegváltó” megszólítás használata Mária szerepének magyarázatára „nem lenne helyénvaló”. A dokumentum nyelvezete a „Közvetítő” megszólítást kevésbé találja problémásnak, de azt mondja, hogy „ha félreértik, könnyen elhomályosíthatja, vagy akár ellentmondhat” Mária közbenjárásban betöltött szerepének.

A dokumentum eleje Mária üdvösségben való együttműködésének bibliai alapjait fekteti le, kezdve Gábriel arkangyalnak mondott „igennel” az Angyali üdvözletkor, egészen a passiónál való jelenlétéig és Jézus Krisztus előtti állásához a kereszt lábánál.
A tantétel szerint Mária nem csupán „passzív eszköz Isten kezében”, hanem „szabadon együttműködik az emberi üdvösség művében hit és engedelmesség által”, hivatkozva a Lumen Gentiumra, az 1964-ben a II. Vatikáni Zsinat által kiadott egyházi dogmatikus konstitúcióra. Ez az együttműködés „az egyház egész életére kiterjed”.

Mária együttműködését azonban soha nem szabad úgy értelmezni, hogy csökkentené „Krisztus együdli közbenjárását… az üdvösség művében”, vagy azt sugallná, hogy Mária szerepe egyenlő az övével. Mivel a „társmegváltó” kifejezés használatakor „Mária Krisztussal szembeni alárendelt szerepét” kell magyarázni, a feljegyzés arra kéri a katolikusokat, hogy egyáltalán ne használják azt.

A viták persze folytatódnak, a mostani feljegyzés is inkább egy értelmezésről szól, illetve azért kéri, hogy ne használjuk a kifejezést (a „Társmegváltót”), hogy az ne adjon okot félreértésekre, ilyen szempontból elsősorban azt deklarálja, hogy Mária szerepe nem azonos Isteni Fiáéval. Kétségkívül igaz, hogy sok teológus, sőt Szent II. János Pál is használta a kifejezést, azonban XVI. Benedek és Ferenc pápa is ellenezte azt. Személy szerint a „közvetítői” titulust kevésbé érzem félreérthetőnek, de értem a Hittani Kongregáció szempontjait.

A Catholic News Agencynek nyilatkozó egyik teológus arra hívta fel a figyelmet, hogy „azok közül a zsinati atyák közül, akik egyértelmű véleményt nyilvánítottak a „Mediátrix” címmel kapcsolatban, „egyértelmű többség támogatja a kifejezést”, továbbá sokan kérték a Mária közbenjárására vonatkozó megfogalmazás erősebbé tételét, ami „a leggyakrabban kért változtatás”. Bár az az igazság, hogy a zsinaton nem született erről formális döntés, és a pápa a zsinat felett áll. Mindenesetre szerintem itt elsősorban egy tisztázásról van szó, a kérdéskör vizsgálata nem zárult le.

(Fotó: Burke bíboros tridenti rítusú misét mutat be a Szent Péter Bazilikában.)
------------------------------------------------------------------------
Ha tetszett a poszt, lájkold, oszd meg és kövesd be az oldalt!

️Orbán Viktor megállapodása, amely szerint Magyarország mentességet kap az Oroszország elleni szankciók alól, megvédi a magyarokat a szárnyaló energiaáraktól – írta a The Guardian.
☝️A brit lap…

Mi mehetett a fegyverszállítmányoknál?
👉 Az energiaszektor viszonylag jól ellenőrizhető, nagy helyi kockázattal járó ágazat.
️ Ha a korrupciós hálózat ezt szétlopta, akkor máshol borítékolhatóan még…

Magyar Péterre egy tyúkólat sem lehet bízni?
Ki zárja be a tyúkólat?
FOGY A TISZA!
Egyre kisebb helyekre szerveznek, és nincs témájuk.
Már tudni, kik a tiszás jelöltek?
Hiába titkolóznak Magyar Péterék?

az Európai Ügyészség NEM járna el nemzeti fennhatóság alá tartozó kérdésekben, a kedvenc pártotok vezetői néznek titeket hülyének

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média