Miért csángó, ha magyar?

Avagy „a moldvai magyarság története és elcsángósítása” – ahogy az alcím szól. A csángó magyarokról, ahogy mostanában nevezzük őket (vagy csak csángókról) még a hazai közvélemény érdeklődő része sem tud sokat, jó esetben általában annyit, hogy élnek magyarok a Kárpátok keleti lejtőin, akiknek nagyon archaikus a kultúrája és a nyelve, a román nemzetállam és a helyi katolikus egyház pedig minden erővel be akarja olvasztani őket a románságba, ezért például nincs magyar mise (azóta van havonta egyszer Bákó városában és Pusztinán), és évtizedekbe telt, mire a magyar nyelv tanítását úgy-ahogy engedélyezték. Van néhány itthon ismert reprezentánsa is ennek a sok bajt látott népcsoportnak, leginkább a Pomázon élő, dioszéni születésű Petrás Mária és a pusztinai Nyisztor Tinka.

Több könyv is foglalkozik a moldvai magyarokkal, Domokos Pál Péter, Kós Károly, Bosnyák Sándor, Mikecs László, Peti Lehel, Pozsony Ferenc, Lükő Gábor, Diószegi László, Perka Mihály bácsi munkái, de az utóbbi időben nem jelent meg a nagyközönségnek szóló, átfogó könyv a népcsoportról. Ezt a hiányt hivatott pótolni a moldvai magyarok harmadik Kis-Magyarországon élő reprezentánsa, a Magyarfaluban született Iancu Laura költő és néprajzos 2022-ben megjelent apró kötete.

Iancu Laura bemutatja a moldvai magyarság történetét, néprajzát, identitását, és külön taglalja a csángó kifejezés történetét. A moldvai magyarok ugyanis ezt a rájuk ragasztott népnevet lenézőnek tartják, hiszen olyasmit jelent, hogy elcsángált, elkóborolt – bár a népcsoportra használt kifejezés eredetére vonatkozóan más elméletek is vannak, és egyelőre nem tudunk biztosat.

A moldvai magyarok első csoportjai a 13-14. században érkeztek a Keleti-Kárpátok lejtőire, és eredetileg határvédelmi feladatokat láttak el. A Magyar Királyságból való kivándorlás ezután többé-kevésbé folyamatos volt. Nagyobb „utánpótlás” érkezett a mádéfalvi veszedelem után.

Mindez tükröződik a moldvai magyarság nyelvjárásain (északi, déli és székelyes), amiből az északi a középkori magyar. Nem alakult ki egységes moldvai magyar öntudat sem, beszéltek „régebbi” és „későbbi” magyarokról, összességében meg „sokféle magyarokról”. A nemzeti ébredés korszaka sem ért el ideáig, ezért az identitás inkább lokális, és a helyi normák határozzák meg. Egyben egyszerre vallási (római katolikus) és etnikai identitás ez, melyben a katolicizmus a meghatározóbb.

Épp ez okozza az egyik fő konfliktust, amely évszázadok óta tart, azt, hogy a helyi püspökség semmiképp sem akarja elismerni a magyar etnikai identitást és írtja a magyar nyelvhasználatot. Ennek az okai mélyebbre vezetnek, mint gondolnánk. A moldvai magyarság lelkipásztori ellátása ugyanis mindig gondot okozott, hiszen az a vidék meghatározóan ortodox, ahová néha küldtek papokat, néha nem, s ha küldek, akkor is olaszokat, lengyeleket, de nem magyarokat. Így volt ez már a középkorban is, hiába kértek a helyiek mindig magyar papokat. A nyelvet inkább a papokat helyettesítő kántorok munkája tartotta meg.

Minderre tett rá egy lapáttal a 19. század közepétől a román nemzetépítés, amibe nem fért bele a korábbi, 14. századtól fennálló Moldvai Fejedelemség etnikai-vallási sokszínűsége. Ráadásul a papok a népszokásokat pogánynak tekintették, s ezért is ellenezték a magyar nyelv használatát. Volt mire építenie tehát a románosításnak, amiben a végre-valahára megszervezett helyi egyház is erősen részt vett, minthogy be akarta bizonyítani, hogy a katolikusok is jó románok, és nem csak ortodox lehet a román. Mindezt súlyosbította Trianon, majd a kommunizmus.

Ma is nehezen tudunk mit kezdeni a modern nemzetképünkbe és felfogásunkba nehezen beilleszthető moldvai magyarokkal, akikre hajlamosak vagyunk egzotikumként tekinteni. Ideje felhagyni ezzel a látásmóddal.

Iancu Laura: Miért csángó, ha magyar? Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat – Libri, 2022.

(Megjelent a Mandiner hetilapban 2023 februárjában. Link az első kommentben.)

-------------------------------
Ha tetszik a poszt, lájkold, szólj hozzá és oszd meg. Ha pedig már követed az oldalt, ajánld ismerőseidnek is.

Összevont poszt

Irány a Szőlő utca...

Na, ez az a médiaperformansz, amivel a Somogyi András nevű emberféleség örökre kiírta magát a humoristák világából! Innentől kezdve az én értelmezésem, erkölcsi értékítéletem…

Förtelem.

Az ellenzék normális része már elhatárolódott a "Zsolti bácsizós" rágalomhadjárattól, rendszerváltás utáni közéletünk leggusztustalanabb…

Egyszer feljelentetted a feleségedet, Peti! Tudod! A Völner-Schadl ügyben! Hanganyagot is csatoltál hozzá! A volt feleségeddel közös beszélgetéseteket vetted fel! Ezzel a zsebedben sétáltál be az…

Tények a Szőlő utcai intézményekről

Az álhírek ellenére fontos tisztázni: a botrány az intézmény vezetőjének magánéletére vonatkozik, és semmi köze nincs a bentlakó fiú gyerekekhez. Az intézmények…

Azzal, hogy elutasították az egyperces néma csendet Charlie Kirk emlékére, Strasbourg megsértette az európai értékeket, és bemocskolta az ártatlanul meggyilkolt keresztény családapa emlékét.
ÍRD ALÁ a…

Kocsis elárulta, hogy mi lesz az álhírgyártó oldalakkal!
Testbeszéd-elemzés!

Hadházy most rinyál, mert “uszítanak” ellene. Mondja ezt az, aki egy kb. 100 tagú csőcselékkel 3 napja rátámadt egy idős papra!
És nem szakad rá a plafon…

️ Noár nem hajlandó leállni a rágalomkapmánnyal: beleállt Kocsis Mátéba a Szőlő utcai ügy kapcsán.
Az sem érdekli, hogy kiderültek a tények, hogy nem volt érintett sem gyermek, sem politikus, és a…

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média