Kereszténység és politika: mi a helyes viszony?

Egy történelemkönyv, amiben a tények csak minimálisan jelennek meg, és nagyrészt magyarázatra szorítkozik – így jellemezhetném Chad Pecknold barátom Christianity and Politics – A Brief Guide to History című munkáját. Egyes történészek frászt kapnának tőle, nekem tetszik, mert a lényegre koncentrál.

Chad Pecknold, a Catholic University of America teológusa eme, a diákjai kérdései mentén kidolgozott munkájában végigveszi a kereszténység és politika viszonyát Rómától napjainkig.

A szerző hét korszakot, illetve viszonyrendszert különböztet meg kereszténység és politika között: 1. A keresztények üldözött kisebbséget alkotnak. 2. Nagy Konstantin fordulata nyomán a kereszténységet szinte „felszívja” a birodalom (a politika magába foglalja a kereszténységet). 3. Szent Ágoston két városának korszaka. 4. Pápai uralom, amikor a kereszténység foglalja magában a politikát. 5. Lutheránus fék. 6. Kálvinista közösségiség. 7. Hobbes-iánus modernitás (az állam a megváltó).

Pecknold a „háttérben” két könyvet olvas „össze”: Henri de Lubac bíboros munkáját a corpus mysticumról, és egy bizonyos Sheldon Wolin Politics and Vision című kötetét. Lubac azt vette észre, hogy a „corpus mysticum” eleinte csak az Eucharisztiát, az Oltáriszentséget jelentette, de a középkorban az értelmezés átterjedt a teljes egyházra, azaz a keresztény közösség látható egészére. Ez esetben pedig eme jelentés tovább tud mozdulni, át tud terjedni másra is – például a modern nemzetállamra.

Pecknoldnak öt alapvető állítása van:

1. A nyugati politikai gondolkodás kölcsönveszi a keresztény elképzeléseket az időről és közösségről, főleg a történelem céljáról, közösségi megváltásról és a jövőbe vetett hitről (csak szekularizálja őket a modernitásban).

2. Az Eucharisztiáról való keresztény gondolkodás, mint ami misztikusan összeköti az emberiséget Istennel (hiszen a katolikus és ortodox felfogás szerint szó szerint Isten testét eszik a keresztények az Oltáriszentségben, a protestánsok ezt szimbolikusan értelmezik), teret nyit a korai nemzetállamok számára, hogy misztikusan értelmezzék a politikát, és a megváltást átvigyék a nemzetállamra, ami a nyugati kereszténység felbomlása után (reformáció) új (de kisebb) egysége(ke)t tud teremteni (addig a kereszténység foglalta magában a nemzeteket, most a nemzetállamok népeik felekezeteit).

3. A lelkiismeretet is először a keresztény közösséghez kötik, utána a nemzetállamhoz. De később a lelkiismeret inkább a szabadság korlátjaként jelenik meg.

4. A lelkiismeret és a misztikus test elképzelésének az Eucharisztiától az egyházra, majd a társadalomra, államra és piacra való áthelyeződése végül a liberális demokráciára való ráértelmezésben végződik, most a liberális demokrácia a misztikus, egyesítő és megváltó test. Ez kiforgatja az eredeti keresztény elképzelést, és szakralizálja a demokráciát.

5. A kereszténységnek sem elutasítania, sem magasztalnia nem kell a politikát, és nem kell magát egy politikai formához kötnie. Azonban a valóban felszabadító politika az, ami őszintén a szentágostoni Isten városához köti magát.

Az ókoriak számára a polisz szolgálata, a politika volt a legmagasabb szintű tevékenység. Ezt kezdte ki a kereszténység. A kereszténység új állampolgárságot ajánlott, a politika felett, Isten országának állampolgárságát.

A konstantini fordulattal ugyan beteljesült sok keresztény álma a kereszténnyé váló birodalomról, de az – mivel a császárok a régi római gondolkodási módot alkalmazták a kereszténységre – szinte „felszívódott” a birodalomban. (A konstantini fordulatról a Magyar Szemle nyári számában írtam.)

Szent Ágoston Isten városáról szóló, monumentális munkájában (mely nemrég jelent meg újra magyarul) azt bizonyítja be, hogy Róma hanyatlását nem a kereszténység, hanem saját maga okozta, mivel a római erények és a római politika kezdettől fogva romlott volt. Persze az ágostoni két város – Isten városa és a föld városa, az Istenszeretet városa és az önszeretet városa – az idők végezetéig nem választható el tisztán egymástól. Ágostonnál nincs állam/egyház dichotómia, Róma az üdvtörténet egy kis fejezete.

A középkorban a viszony a nagy egészt tekintve megfordult: az egységes nyugati kereszténység foglalta magában az államokat (és persze a konkrét gyakorlatot tekintve sok vita volt, tekintve a királyok alsóbb papsági státusát és kinevezési jogait, lásd invesztitúraharc). Az egyház egyre jobban intézményesül. Az Eucharisztia szentségi valósága mellett egyre nagyobb a hangsúly az egyház jogi-intézményi valóságán.

Luther purifikálni szerette volna az egyházat, megszabadítani a politikától, ami azonban azt is jelentette, hogy az egyház intézményesen – paradox módon – az államtól kezdett függeni. Emellett elvetve a pápaságot és a szentségi élet intézményesült formáit (a kegyelem egyházi közvetítését), Luther internalizálta a keresztény lelkiséget, amivel individualizálta és relativizálta is. A Luther által intézményi mivoltában meggyengített egyház kénytelen lett az épp megerősödő államra támaszkodni. Ezzel a reformátor nem megoldotta az ágostoni feszültséget, hanem elmélyítette.

Kálvin (1509-1564) megpróbálta kiegyenlíteni Luther intézményellenes hibáját, és újra a közösségiséget megtenni a kereszténység központjának. Most a hangsúly az Eucharisztia helyett Isten szavára, illetve ebből fakadóan a prédikációra kerül át. És Isten szava autoritatív nem csak az egyház, hanem a társadalom és az állam számára is.

Az angol polgárháborútól megfáradt Thomas Hobbes (1588-1679) elképzelése a Leviathánról, amelynek borítója egyértelművé tette, hogy az államot és a szuverént tekinti egyfajta „halandó istennek”, melynek mindenki teljes engedelmességgel tartozik. Hobbesnak az emberi természetről alkotott álláspontja – miszerint az teljesen romlott – hasonlatos az ókori pogány Babilonéhoz. Ez a Krisztus testével való keresztény kommunió bizarr kiforgatása – írja Pecknold. Hobbes államát nem a lelkiismeret tartja össze, hanem a gazdasági érdek. A polgárok feladják lelkiismeretüket az állam által garantált biztonságért cserébe. John Locke, az ősliberális szerző (1632-1704) csak elmélyíti ez a problémát.

Ha Luther depolitizálta a vallást, akkor Macchivelli (1469-1527) teológiátlanította a politikát – állapítja meg szerzőnk. Macchiavelli újradefiniálta az erényt, és a politikát is, amit a közjó szolgálata helyett érdekegyeztetésként fogott föl. Számára a megváltást az itáliai egység hozná el, ilyen szempontból nacionalista volt a nacionalizmus kora előtt. Nem a kegyelmet, hanem a dicsőséget tette meg a politika alapjának. Számára az állam nem eszköz, hanem végcél.

Rousseau-val (1712-1778) megérkezik a demokrácia is a színtérre, újraértelmezve a közösség és egyén viszonyát. Rousseau felfordítja az ágostoni emberképet: nem a bűnös ember alkot tökéletlen társadalmat, hanem a bűnös társadalom rontja meg az eredetileg szabadnak született embert.

Pecknold William Cavanaugh-val arra is rámutat, hogy az úgynevezett vallásháborúk, amelyeknek a megoldását állítólag elhozta az egyesítő Leviathán (az abszolutizmus, a modern állam), valójában elsősorban nem vallásháborúk voltak, hiszen rengeteg felekezetközi szövetséget találunk „bennük”. Sokkal inkább a hagyományos (középkori) privilégiumok és szabadságok hordozói lázadnak a mindent bekebelező új állam ellen (tehát Cavanaugh szerint valójában épp az állítólagos megoldást szolgáltató állam okozza a háborút magát). (William Cavanaugh: The Myth of Religious Violence: Secular Ideology and the Roots of Modern Conflict. Oxford University Press, 2009.)

Az így kialakult modern nemzetállam, liberális demokrácia és állam-egyház szétválasztás azonban történelmileg esetleges, és egyáltalán nem szükségszerű. Mindez nem jelenti persze azt, hogy a nemzeti alapú politikai szerveződés eleve ellentétes lenne a kereszténységgel, de a megváltást nem várhatjuk sem az államtól, sem a nemzettől, sem a demokráciától. A nemzeteknek a keresztény spirituális birodalomban van a helyük. (Lásd erről Univerzális kereszténység és nemzeti mivolt című tanulmányomat a friss Kommentár folyóiratban.)

A pápa hivatal emlékeztethet a keresztény egységre. Az Eucharisztia pedig továbbra is az Istennel való közösséget szolgálja, valamint egyszerre egyetemes és lokális: mindenhol jelen van, de lokálisan ott, ahol misét mutatnak be és a hívek áldozni járulnak. A kereszténységet nem lehet azonosítani egy nemzettel, egy kultúrával, egy állammal. A kereszténység (és az egyház) szabadsága az Istennel való közösségben keresendő.

Chad Pecknold elutasítja a hegeli szintézis kísértését, már ami a felvázolt hét viszonyrendszert illeti kereszténység és politika között. Egyrészt ez utópikus lenne. Másrészt az egyetlen tökéletes modell az, amikor „amint a mennyben, úgy a földön is” (bár ez a bűnbeesés óta nem tud megvalósulni a maga teljes valójában). Harmadrészt mindegyik bemutatott modell történelmileg esetleges, kivéve a harmadikat: Szent Ágoston két városról szóló doktrínáját. Ezzel az összes többi modellt meg lehet magyarázni, de egyik másik modell sem magyarázza ezt.

️ÉLETMENTÉS EGY DEBRECENI RAKTÁRBAN

Éjszakás műszakban dolgozott egy 50 év körüli férfi Debrecenben, amikor hirtelen összeesett kedden. Munkatársai azonnal a beteg segítségére siettek és mentőt…

Azt ismerik, hogy Reagan, Brezsnev és Kádár utazik a repülőn? Na egy hasonló poénért akár börtönbe is kerülhetett bárki - és ez nem egy rossz vicc.
De akkor Hofi Géza hogyan poénkodhatott a…

Gyomorforgató monológgal, sokkoló kijelentésekkel támadta ismét a a miniszterelnököt Krúbi. A tiszások tapsikolva éljeneztek.

Tiszás aktivisták Bod Péter Ákost várják a párt egyik gazdasági szakértőjének

️ A bukott miniszter támogatja a többkulcsos adót, nyíltan ukránbarát és támadja a rezsicsökkentést

Magyar Péter tegnap az…

A kormány továbbra is azért dolgozik, hogy a vágyott gyermekek megszülethessenek Magyarországon!

A Növekedés.hu-nak adott interjúmban elmondtam: ha a családok biztonságban érzik magukat, és a…

Egy 30 év alatti édesanya és családja évente 1,8 millió forintot veszítene a Tisza SZJA-javaslata miatt.
Családi adókedvezmények és adómentesség megtartása vagy adóemelés - nagy a tét

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média