Ferenc pápa örökségéről vitáztunk tegnap a CEU-n Perintfalvi Ritával, Kamarás István szociológussal és az ateista társaság részéről Békés Andrással, Laborczi Dóra moderálásában.

Volt vita az egyház demokratizálásáról, dogmák átalakíthatóságáról, miközben egyik sem lehetséges, az isteni kinyilatkoztatás nem szavazás kérdése. Emellett az egyház elsősorban nem szociális szervezet, elsődleges célja a lelkek üdvének előmozdítása, a szociális elkötelezettség, bármilyen fontos, csak ezután jön. Az egyházon számon kérni a progresszív kánont, ahogy azt tette ateista testvérünk, olyan, mint kapitalistán számon kérni a marxizmust vagy marxistán a kapitalizmust.

Érdekesség egyébként, hogy Dél-Amerikában a katolikus hívek nagy mennyiségben pártolnak át evangelikál-pünkösdista protestáns felekezetekhez, amelyeknek a híveiként viszont kemény jobboldali szavazók lesznek – azaz a felszabadítás teológiája és az egyház liberalizációja nem igazán vonzó a számukra.
Hogy mi Ferenc pápa öröksége, azt nehéz megmondani. Középpontba helyezte a missziót, a szegényeket, a pasztorációt, a környezetvédelmet, de elődei is így tettek. Átalakította a római Kúriát, de abba is belenyúlt szinte minden pápa. Talán személyes kommunikációs és kormányzati stílusa volt egyedi. Utóda, XIV. Leó tovább viszi örökségét, de konszolidálni fog.

Többen kiemelték a ferenci decentralizációt, majd utána azért kritizálták a magyar egyházat, mert szerintük az elszaboltálta Ferenc pápa útmutatásait. Szerintem ez nincs így, de azért érzek némi feszültséget abban, hogy pozitívumként emlegetjük azt, hogy elvileg nagyobb teret és autonómiát adott a helyi egyházaknaknak, majd számon kérjük a helyi egyházon azt a ferenci programot, amit elvileg a decentralizálás következtében nem is kötelessége követni. Perintfalvi Rita nagyon örült, hogy nem afrikai pápa lett Ferenc utóda, mert Afrikát túl konzervatívnak, és mint szavaiból kiderült, elmaradottnak tartja.

Viszont voltak pillanatok, amikor egyetértettem Ritával, például abban, hogy Ferenc nem volt progresszív, hanem mérsékelt reformer volt valójában. Az is felemelő volt, amikor ateista testvérünk népszámlálás-értelmezésével vagy más megjegyzéseivel szemben nagyon különböző módon gondolkodó három katolikus és az evangélikus moderátor hirtelen egységfrontot alkotott. Ezek az ökumené pillanatai voltak.

Ateista felszólalók a progresszív módon értelmezett emberi jogokat kérték számon Ferenc pápán és a katolikus egyházon. Nos, ez fura nekem. Egyrészt ugyanis az ateizmusból nem feltétlen következik, hogy progresszív legyen valaki, nagy hagyománya van a szekuláris konzervativizmusnak például az angolszász világban, létezik például ateista abortuszellenes mozgalom. Másrészt szerintem ateista alapon nehéz konzisztensen megvédeni az emberi jogokat, Rémi Brague francia filozófus kifejezésével élve ekkor ugyanis az ember csak „szerencsés majomnak” tűnik, jogok és méltóság nélkül. Az emberi jogok és emberi méltóság az istenképiségből vezethető le, és ilyenkor a progresszív értelmezés megy a sutba. A teizmus racionális, az ateizmus irracionális.

A vita fent lesz a YouTube-on.

Ismerje meg az Európa Projekt-kutatás 2025-ös eredményeit!

Megadja Gábor, a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány Politikai gondolkodás Kutatóintézetének igazgatója a Geopolitikai és energetikai…

️CSALÁDORVOSOK VILÁGNAPJA

Minden évben május 19-én tartják a családorvosok világnapját, elismerve a háziorvosok és az alapellátásban dolgozó szakemberek szerepét. Köszönjük annak a 4500-nál is több…

️AZ INTRAVÉNÁS KANÜL

Az emberek többsége már találkozott élete során a mentőn is használt kanülökkel.
De azt tudjátok, hogy mikor szúrunk vele és mit jeleznek a különböző színek? Kathy Zsolt most…

El a kezekkel a gyerekeinktől!

Fel kell szabadítanunk közoktatási intézményeinket, ezzel meg kell óvnunk gyermekeinket a genderideológia terjesztőitől: azon globalista elitektől és hazai…

️Az idézet eleje pedig így hangzik: „Az emberi személy – férfi és nő – igazsága nem kulturális konstrukció, hanem isteni ajándék. Ellen kell állnunk azoknak az ideológiáknak, amelyek összezavarják…

Állítsd be, hogy kiket követsz (országos politika, közélet, helyi erők és média)! Beállítom

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média