KÉRDEZTETEK, VÁLASZOLOK. MOST VAGY SOHA
Köszönöm az előző poszt alá kommentben érkező rengeteg kérdést! Igyekeztem témakörönként összeszedni a legérdekesebbeket. Íme:
„Feltétlenül szükség volt erre az amerikai akció stílusra? Idegenkedem a karatézó Petőfi gondolatától.”
Petőfi nem karatézik a filmben, a Pilvaxban viccből párbajozik egy perectartó bottal a kezében. (Mellesleg Petőfi a valóságban is remekül vívott.) A Most vagy soha! egy hamisítatlan, családi kalandfilm, amely a klasszikus történetmesélés legszebb hagyományait követi. Az akciódús jelenetek nem öncélúak, emelik a tétet és a márciusi ifjak hősiességét.
„Mit keres a filmben egy Colt pisztoly?”
Nem is akármilyen Colt, hanem egy Baby Dragoon, amelyet 1847-től fejlesztett a híres amerikai fegyvergyáros. Mi úgy képzeltük, hogy a szürke zónában mozgó, minden hájjal megkent osztrák titkosrendőrünk beszerezhetett egy ilyen pisztolyt magának. A karakteréhez tökéletesen illeszkedik.
„Milyen források alapján készültek a film történelmi részletei? Mennyi a valósághű történés és az alkotói fikció aránya?”
Egészen jól dokumentált nap 1848. március 15. Gondoljunk csak Petőfi, vagy akár a márciusi ifjak és a kortársak visszaemlékezéseire, naplóira! Jórészt ezekből a korabeli dokumentumokból dolgoztunk, kiegészítve mindezt a saját írói fantáziánkkal. Azt feltételeztük, hogy az osztrákok – két nappal a bécsi forradalom kitörése után – nem nézték karba tett kézzel, hogy néhány fiatal értelmiségi ribilliót csináljon „Buda-Pesten”.
S tekintettel arra, hogy az osztrákok ekkor már elkezdték megszervezni a titkosrendőrséget, kitaláltunk egy teljesen fiktív szereplőt, aki egész nap azon mesterkedik, hogy Petőfiéket megállítsa.
Szeretném jelezni, hogy a Most vagy soha! egy szórakoztató, izgalmas, humoros, helyenként lélekemelő film. Nem azért készült, hogy kisdoktorit írjanak belőle történészek...
„Várható-e, hogy a film költségvetésének legalább 10%-a megtérül?”
Sőt! A hatmilliárdos költségvetés majdnem feléből egy - a nemzetközi filmgyártásban is különleges méretűnek és minőséginek számító – XIX. századi díszletvárost építettünk, ami a forgatás után a magyar állam tulajdonába került. A következő évtizedekben rengeteg külföldi és magyar produkció forgathat majd benne, jelentős bérleti díj fejében. Ez a bevétel önmagában visszatermelheti a filmünk költségvetését az államnak.
Nem is beszélve a mozis forgalmazásról! A Semmelweis című film 250 ezer nézőn is túl van már, több mint 500 milliós bevételt produkálva. Ráadásul a külföldi értékesítés lehetősége is nyitott még.
De ennél talán még fontosabb, hogy végre készülnek olyan kosztümös magyar filmek, amelyek a hőseinkről, közös példaképeinkről szólnak!
„Milyen szempontok alapján válogatták a színészeket? Szempont volt a hasonlóság?”
Az elsődleges szempont a tehetség volt, és persze az, hogyan tudja az adott színész életre kelteni az általunk elképzelt és megírt - és mindannyiunkban élő - Petőfi, Jókai vagy épp Szendrey Júlia képet. Természetesen Petőfi szerepénél fontos szempont volt a hasonlóság kérdése is, ahogy a Jókai Mórt alakító Koltai-Nagy Balázst látva - minden egyes forgatási napon - úgy éreztem, mintha Barabás Miklós metszetéről lépett volna le...
Még egyszer köszönöm a kérdéseket! 🙏
Március 14-én mozikban a MOST VAGY SOHA! 
/posztok.hu
️Hajrá, Marcali!




ELFOGTUK!
