„Ne szerződjünk el rabszolgának. Azt különben sem szerződtetik, hanem vásárolják" – erre tanított minket Nemeskürty István.
Ma a Széchenyi-, József Attila-, Balázs Béla-díjas és Kossuth-nagydíjas íróra, irodalom- és filmtörténészre, egyetemi tanárra, dandártábornokra emlékezünk. Nemeskürty István száz évvel ezelőtt ezen a napon született.
Nemeskürty nemcsak kutatta a múltat, hanem tanított is bennünket. Nemcsak történész volt, hanem tanár is – a szó valódi értelmében. Segített megérteni, honnan jövünk, és azt is, merre kell tartanunk. Íme hat tanulság Nemeskürty életműve alapján a múltból, mely a mai napig aktuális – és meggyőződésem szerint a jövőnket is meg fogja határozni.
1⃣ Először is, a haza nem csupán térkép, hanem szellemi valóság. Magyar valóság, amely itt, a Kárpát-medencében ölt testet. Ide köt bennünket a történelem – és a felelősség is. Felelősség a földért, amely ránk bízatott. És felelősség a másik magyarért, akivel osztozunk ezen a küldetésen.
👉 A haza adja meg azt az érzést, hogy valami nagyobb részesei vagyunk. A haza védelme és erősítése egy magyar számára egy isteni küldetés része.
2⃣ A második, hogy a magyar nemzethez való tartozás érzelmi elköteleződés a haza és egymás iránt. Mi, magyarok szeretünk vitatkozni. De ez nem gyengeség, hanem erő – mert a szeretet adja a vita tétjét. Szeretjük a hazánkat, ezért vitázunk érte.
👉 De pontosan ezért nem árulhatjuk el. Mert aki a hazája ellen fordul, az nem szeret, hanem csak számol. Leginkább önmaga hasznával. Az ilyet pedig mélyen megveti a magyar szellem – ha rúgkapál ellene, ha nem.
3⃣ A harmadik, hogy nálunk, magyaroknál az egyén sosem volt elválasztható a közösségtől. Ez az, amit a világ talán a legkevésbé ért. Mi nem szokványos módon gondolkodunk erről. Mi, magyarok úgy vagyunk vele, hogy ami az egyiknek jó, az csak akkor lehet valóban jó, ha közben nemzet egészének sem rossz.
👉 Ez az út nem mindig egyszerű, de ez a mi utunk. Egy irányban, együttműködve, együttes erővel. Ha ez megy, minden megy – ha ez nem megy, semmi sem megy.
4⃣ A negyedik tanulság, hogy nem attól leszünk értékesek, hogy tetszünk-e valakinek odakint. A szuverenitásunkat ma is támadják – kívülről, belülről egyaránt. Ha szertenézünk Európában, épp ennek lehetünk a tanúi.
👉 A tanár úr ezzel kapcsolatban is fontos figyelmeztetést fogalmazott meg, amit a magyar ellenzéknek érdemes lenne megfontolnia: „Ne szerződjünk el rabszolgának. Azt különben sem szerződtetik, hanem vásárolják."
5⃣ Ötödik tanulság, hogy a magyaroknak van célja és küldetése. Az ebben való hit sarkall minket cselekvésre: van értelme belevágni valami újba, s van értelme folytatni valami régit. Hit abban, hogy ami nem áll még a rendelkezésünkre, az egyszer, szorgos munkával, tisztességes erőfeszítéssel a miénk lehet.
👉 Ezért a magyarok hite végső soron hit abban, hogy a magyar nemzetnek dolga van a világban.
De talán a legfontosabb, hogy tudatosítsuk, hogy a magyarság sikere nem egy elérhető állapot, hanem állandó misszió. Olyasmi, amiért minden nemzedéknek újra meg kell küzdenie.
👉 A tanár úr ezt így fogalmazta meg: „Amikor eljön az ideje, vajon az utánunk jövő nemzedékek is tudják-e a helyes választ arra a kérdésre, hogy: Ön kicsoda – és miért?”
Ez pedig elsősorban az oktatás dolga. Ezért tekinti a kormány az oktatást nemzetstratégiai ügynek. Mert olyan iskolákra van szükség, amelyek élővé és megélhetővé teszik a nemzet iránti szeretetet, az önazonosságot, az összetartozást és az önállóságot.
Ezért is tölt el különös büszkeséggel, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen most induló új tanárképző kar Nemeskürty István nevét viseli. És büszke vagyok arra is, hogy ez a gondolat – a névválasztással együtt – abból a szellemi közegből fakadt, amelyben én is dolgozhatok.
A Nemeskürty 100 konferencián elhangzott teljes beszédem megtalálható a hozzászólások közt. 
/posztok.hu



️
️
️
️
