Oroszországgal szemben 2014 óta az Európai Unió és a világ számos más ország szankciókat léptetett életbe: előbb a Krím-félsziget megszállása, majd az Ukrajna ellen indított háború miatt. A tavalyi évben tovább fokozódó konfliktus miatt kiszabott retorziók egyértelmű célja az orosz gazdaság megroppantása volt. Oroszországnak így új szövetségeseket kell találnia, akik révén gazdasága fenntartható és a várható visszaesés minimalizálható. A kínai-orosz kapcsolatok elsődleges célja épp ez az alternatív gazdasági partnerség, amelyben Peking a saját érdekeit is érvényesítheti. Az alábbi összefoglalóban áttekinthetjük, hogyan alakult ez a gazdasági együttműködés az elmúlt években a két ország között, valamint, hogy várhatóan Kína képes lesz- e mentőövet dobni a szankciókkal terhelt gazdaság irányába.

Oroszország és Kína kapcsolata nem volt mindig ennyire harmonikus, mint az elmúlt évtizedben. Kezdetben, a második világháború lezárását követően, valamint az 1949 októberében megalakult kommunista Kína létrehozása után, az ideológiai és személyes ellentétek következtében egy erőteljes elhidegülés kezdődött az 1950-es évek végétől. Ez a fagyos viszony a két ország között, egészen a gorbacsovi fordulatig kitartott. Először 1989-ben látogatott Pekingbe szovjet pártfőtitkár, ahol sikerült egy 18 pontos nyilatkozatot kiadni az új, nyitott, közvetlen és aktív párbeszédről, amit ezt követően a két állam egymással folytatni kívánt. A kilencvenes években fokozatosan erősödött a két vezetés között az együttműködés: 1994-ben konstruktív partnerségre, majd 1996-ban stratégiai partnerségre lépett egymással Moszkva és Peking. A világrendben végbemenő változások és a Szovjetunió szétesése mind, mind arra sarkalták Oroszországot, hogy regionális kapcsolatait más perspektíva mentén kezdje el kiépíteni, mint korábban, ehhez pedig a Kínával való viszony további ápolása elengedhetetlennek tűnt. Ugyanakkor Kína esetében az orosz közeledés nem volt prioritás, Peking számára ugyanis ebben az időben elsődlegesen a csendes-óceáni integráció jelentette a fő célt. Mindettől függetlenül a két ország között a 2000-es évektől új lendületet vettek a bilaterális kapcsolatok. Az ezredfordulón kiadott orosz külpolitikai koncepció a Kínával való gazdasági felemelkedés és szorosabb együttműködésének szükségességét hirdette. A 2008-as doktrína pedig már egyre nagyobb jelentőséget tulajdonított az ázsiai és ezen belül kínai régiónak, és a kétoldalú kapcsolatokat stratégiai partnerségként jellemezte.

Az élénkülő együttműködések korán megmutatkozni látszottak a kereskedelmi adatokban is. Míg 1994-ben a kétoldalú áruforgalom 3,8 milliárd USD volt Moszkva és Peking között, addig 2012-re ez az érték 87,5 milliárd USD-ra emelkedett. A Kínából Oroszországba áramló import értéke lényegesen magasabb, mint a kivitelé, ezáltal a kereskedelmi egyenleg is inkább negatív, deficitet jelez a két ország közötti kereskedelemben. A szállított áruk köre igen változatos: a Kínából Oroszországba exportált áruk között megtalálhatóak a járművek, a ruházati, - műanyagipari termékek, vas- és acélipari áruk, továbbá szerves vegyi anyagok is.

Oroszország elsődlegesen energiahordozókat, többségében kőolajat exportál Kínába, valamint fa-termékeket, vegyipari árukat. Az energiahordozók exportjában a kétezres évek közepén kezdődött változás, addig Kína és Oroszország között nem volt ennyire jelentős a kereskedelem ebben a szektorban. 2003-ban kötötték meg az orosz-kínai kétoldalú olajimportra vonatkozó szerződést, majd ezt követően fokozatosan emelkedésnek indult a Peking felé érkező orosz olaj mennyisége is. Ennek hátterében az az 1995-ös kínai esemény állt, amikor az ország nettó olajexportőrből, a világ legnagyobb importőrévé vált, Oroszország felől pedig viszonylag biztonságos módon tudott hozzájutni az olajhoz.

A földgáz esetében már korántsem ennyire dinamikusak a mutatók: Kínában jelenlég még viszonylag kicsi a termék piaca, ami magyarázható azzal is, hogy a lakosság a fűtéshez inkább a széntüzeléses fűtőberendezéseket használja, valamint az iparban is jellemzően barnaszenet alkalmaznak. A különböző környezetvédelmi problémák sokasodása miatt azonban az elmúlt évek során egyre inkább kezd átállni Kína is a földgáz használatára, bár az értékek javítása még hosszú időt vehet igénybe. 2022 februárjában került aláírásra egy kormányközi megállapodás Kína és Oroszország között, amely a távol-keleti útvonalon történő gázszállításra vonatkozik.

A Kínából Oroszországba irányuló FDI értéke az elmúlt egy évtized során 2015-ben volt rekordmagas, akkor 2 960 millió USD-nyi tőke érkezett az ázsiai országból az orosz partnerekhez. 2020-ban 15 kínai eredetű projekt valósult meg hasonló kihelyezések révén, így Kína Németország után a második helyen állt holtversenyben az USA-val az oroszországi FDI befektetők között. A legtöbb tőkekihelyezés az energetikai szektor beruházásaiba lett bevonva.

A 2014-es ukrajnai háború, valamint a Krím annektálását követően számos ország vezetett be szankciót Oroszországgal szemben, Kína azonban távol maradt ezektől az intézkedésektől. A tavalyi 2022-es háborús állapot fokozódása tovább erősítette a nemzetközi közösség ellenállását, Kína viszont ismét egyéni utat választott és nem vett részt a retorziók elfogadásában. Mindebből adódóan az ázsiai ország növekedésére nem várható, hogy jelentős hatással lesz az orosz helyzet nemzetközi megítélése, az eddig ismert adatok legalábbis erre engednek következtetni, még úgy is, hogy egyes országok az Oroszországgal szimpatizáló államokkal szemben is foganatosítottak korlátozásokat.

Kína mellett más államok is az orosz kapcsolatok fenntartása mellett döntöttek: India, Észak-Korea, az Egyesült Arab Emírségek, Izrael, Mexikó, Szerbia ugyan tettek olyan nyilatkozatokat, amelyben elítélték a Kreml politikáját Ukrajna kapcsán, viszont tényleges embargós intézkedéseket nem foganatosítottak vele szemben. Ezekkel az országokkal, mint alternatív gazdasági partnerekkel, érthető módon tovább élénkült az orosz kereskedelem 2014 óta.

A kínai vezetéssel a 2022-es februári események előtt egy találkozó keretében egyeztetett Vlagyimir Putyin, ahol kiemelte: „Oroszország Kínát a legfontosabb stratégiai partnerének és hasonló gondolkodású barátjának tekinti, és az orosz– kínai kapcsolatok a 21. századi nemzetközi kapcsolatok modelljét jelentik”. A pekingi vezetés hasonlóan kedvező módon reagált az orosz elnök szavaira: „a két állam barátsága határok nélküli”. Mindez egyrészt a regionális együttműködést, másrészt a gazdasági viszonyok további mélyülését vetíti előre. Kína mellett a másik potenciális gazdasági partner Oroszország számára India, valamint a BRICS országok tagjai, mindazonáltal kérdéses, hogy aktív gazdasági együttműködések esetén befoltozható- e az európai társaságok által hagyott űr az orosz gazdaságban. A nyugati cégek Oroszországból történő tömeges kivonulását követően Kína és India is nyitott volt a megüresedett piaci helyek betöltésének elősegítésében, mindazonáltal kérdéses, hogy a keresleti oldalon ezek a termékek mennyire képesek versenyképesek maradni a korábbi, főként nyugat-európai árukkal szemben. Emellett azt a tényt is fontos észben tartani, hogy az „új gazdasági szövetségeseinek” Oroszország kedvezőbb áron biztosítja az energiahordozókat, mint a korábbi európai partnereknek. A pontos ár nem ismert, mindazonáltal következtetésre ad okot, hogy ebben a helyzetben Oroszország patthelyzetbe kerül, ahol Kína határozhatja meg a további játékszabályokat. A jelenlegi pozíció így Pekingnek kedvez: a gazdaságilag kitett orosz piacok rá vannak szorulva az alternatív kapcsolatok élénkítésére, ez pedig azt eredményezheti, hogy a kínai érdekek kerülhetnek előtérbe és orosz részről támogatásra. Kína így egyszerre két kedvező lépést is tehet előre: alacsony áron juthat, biztonságos helyről olajhoz, valamint növelheti a nemzetközi befolyását. Peking tehát nem csak mentőövet nyújt Oroszország gazdaságának, de egyben a saját érdekeit is jól érvényesíti a térségben.

Magyarország mindkét állammal hosszú évek óta jó gazdasági kapcsolatokat ápol. Ugyan a kiszabott szankciók miatt az Oroszországgal való kereskedelmünk az elmúlt években sokat csökkent, Kínával jelentősen élénkült a partnerségünk. A külkereskedelem mellett Kína egyre nagyobb helyet foglal el a hazai FDI befektetők között is. Ennek köszönhetően Dél-Korea mellett más ázsiai társaságok is működhetnek az országban, ezzel is elősegítve a külföldi tőkebefektetések diverzifikációját hazánkban.

Ez a korábbi írásunk is érdekelheti:
https://www.oeconomus.hu/oecoglobus/a-szankciok-ellenere-novekedett-az-orosz-kulkereskedelem-a-haboru-elso-feleve-alatt-az-egyes-nyugat-europai-orszagokkal/

#Oroszország #Kína #háború #gazdaság #külkereskedelem #szankciók #nemzetközikapcsolatok #változóvilágrend

"Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál."
A mai sűrű parlamenti nap ismét a Nemzeti Összetartozás Bizottságban kezdődött.
🟠 Az 1823-ban született nagy magyar alkotó, Madách Imre születésének 200…

Szintet lépett az EU és az USA közötti kereskedelmi háború.

Az amerikai adminisztráció nyíltan kimondta: nem fognak bocsánatot kérni azért, mert gazdaságpolitikájukban az amerikaiak érdekeit…

Terjeszd a valóságot a közösségi médiában!
Klikkelj a Forrást nézem, kedvelem ott linkre, majd kedveld, oszd meg az eredeti posztot!

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média