Varga Ádám és Kopasz Bálint egyszerre a dobogón!
Megjelent a telefonhasználat iskolai korlátozásáról szóló rendelet.
A jövőben az általános iskolás és gimnáziumi diákoknak a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk a telekommunikációs eszközeiket – különösen a mobiltelefonokat –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközöket, valamint az internetelérésre alkalmas okoseszközöket, melyeket a nap végén kapnak vissza.
️Az okoseszközök iskolai korlátozása elengedhetetlen, hiszen egyre több hazai és nemzetközi kutatás támasztja alá, hogy használatuk jelentősen korlátozza a fiatalok koncentrációs képességeit, és hátráltatja iskolai teljesítményüket.
Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézetének családbiztonsági szakértője szerint az iskoláknak képzést kell arra kidolgozniuk, hogy miként lehet a személyes képernyők – egy felhasználó egy képernyő – nélkül, de a technológia megfelelő használatával segíteni az oktatást. Azt pedig hatalmas félreértésnek tartja, hogy az okostelefonok kitiltásával a technológiát tiltanák ki az iskolákból. „Az okostelefonok, tabletek és laptopok csak elvonják a figyelmet. Ha a szórakozás és a tanulás egy eszközön található, a gyerek mindig a neki kedvezőbbet, vagyis a szórakozást fogja választani, amikor csak teheti” – hangsúlyozta a szakértő.
Hasonlóan vélekedett a Nemzeti Pedagóguskar elnöke, Horváth Péter is, aki szerint a szabályozás lehetővé teszi majd, hogy a diákok gyorsabban és hatékonyabban tanulhassanak az órákon.
Jonathan Haidt amerikai szociálpszichológus a „The Anxious Generation" című művében is azt hangsúlyozza, hogy a túlzott képernyőidő károsan hat a fiatalok mentális egészségére, növelve a szorongást és csökkentve a fókuszt. Nem véletlen tehát, hogy hazánk mellett számos más ország is fontolgatja a mobiltelefonok iskolai használatának szigorúbb szabályozását, míg több európai ország – Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia, Anglia – már határozott lépéseket is tett a mobiltelefonok iskolából való kiszorítására.
A rendelet tehát nemcsak időszerű, de szükséges is, amellyel hozzájárulhatunk a magyar diákok mentális egészségének megőrzéséhez és a kimagasló iskolai teljesítőképességük fenntartásához.