Ezt is a nemzeti oldalnak köszönhetjük: 2001. október 11-én, tehát húsz ezen a napon adták át a Magyarországot és Szlovákiát összekötő Mária Valéria hídat Esztergomnál. A képen Mikuláš Dzurinda akkori szlovák, Orbán Viktor magyar kormányfő, és Günter Verheugen akkori EU bővítési biztos látható.

👉Orbán Viktor a mai ünnepségen elmondta: hídavatások húszéves évfordulójára nem szoktak ekkora ünnepséget szervezni. Látható, hogy többről van szó, mint egyszerű évforduló, a híd szimbólum lett.

👉Az első állandó, cölöpökön álló hidat 1585-ben a törökök építették, de ez csak egy évig állt, később ötvennégy tömlőhajóra állított pontonhíd létesült, amely az 1683. október 9-én vívott párkányi csatában elpusztult.

👉Hídavatások húszéves évfordulójára nem szoktak ekkora ünnepséget szervezni. Látható, hogy többről van szó, mint egyszerű évforduló, a híd szimbólum lett.

👉Az építési munkákat 1893 végén kezdték meg Feketeházy János tervei alapján. A 490 méter hosszú, öt nyílású hídon a pálya 6,5 méter, a járdák másfél méter szélesek voltak. A költségek 1,36 millió koronát tettek ki, a munkálatokkal másfél év alatt végeztek.
A hidat I. Ferenc József lányáról, Mária Valéria főhercegnőről nevezték el és Vaszary Kolos bíboros hercegprímás avatta fel 1895. szeptember 28-án.

👉Az 1919-es robbanást egyes források szerint véletlen baleset okozta, de a legvalószínűbb, hogy csehszlovákiai légionáriusok robbantották fel, máig sem tudni azonban, hogy a hídőrség óvatlanul kezelte-e a tölteteket, vagy a magyar Vörös Hadsereg hadműveletei miatt, Párkány védelmében szándékosan robbantott.

👉A roncsokat 1921-ben emelték ki a mederből, ezután évekig csak gyalog lehetett átkelni. Helyreállítása után 1927-ben indult meg rajta a forgalom. Sajnos, a tragédia másodszor is megtörtént, 1944 karácsonyán a visszavonuló német csapatok robbantották fel a hidat, melynek három középső íve jelentősen megrongálódott.

👉Ezután több mint fél évszázadig csak két íve állt, a két város között komp közlekedett. 1964-től ugyan folytak tárgyalások az újjáépítésről, de erre csak a rendszerváltás után került sor.

👉Az újjáépítésről 1995 óta tárgyalt Magyarország és Szlovákia, de a hajózási vízszint és a híd magassága kérdésében (a bős-nagymarosi vízlépcső miatt) sokáig nem tudtak megegyezni.

👉Végül ez is sikerült, és 1999. szeptember 16-án Orbán Viktor magyar és Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő kormányközi egyezményt írt alá az újjáépítésről.

👉Az építkezés 2000. október 17-én kezdődött, és összesen 19,4 millió euróba került. Az újjáépített átkelőt 2001. október 11-én avatták fel Orbán Viktornak, Mikulás Dzurindának és Günter Verheugennek, az EU bővítési biztosának a jelenlétében.
https://hirado.hu/kultura-eletmod/cikk/2021/10/10/husz-eve-epult-ujja-a-maria-valeria-hid-a-zivataros-szazadok-szimboluma

KIVÉREZTETVE - AZ ELLENZÉK TÍZ ÉS SZÁZ MILLIÓKAT KÖLT FACEBOOK HIRDETÉSEKRE

Karácsony Gergely oldalára több mint 134 milliót költöttek amiből 32 milliót csak 1 hét(!!) alatt szeptember 20 és 26 között.…

Három tény és egy kérdés!

1, Demszky Gábor Gyurcsányét támogatja!

2, Gyurcsányé felmenői a Kádár-féle tömeggyilkos diktatúra megteremtői, legfőbb üzemeltetői és haszonélvezői voltak!

3, Demszky azzal…

Olvastátok, hogy az MSZP és a Párbeszéd hadat üzen az offshore cégeknek? Azt ígérik, benyújtanak a parlamentnek egy javaslatcsomagot, melynek keretében offshore különadót vetnének ki.

Kíváncsian várjuk…

Terjeszd a valóságot a közösségi médiában!
Klikkelj a Forrást nézem, kedvelem ott linkre, majd kedveld, oszd meg az eredeti posztot!

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média