1986 májusában kiürültek a játszóterek. A szomszédok egymásnak adták tovább a bizonytalan forrásból hallott még bizonytalanabb híreket, miközben szemükben aggodalom tükröződött. A gyerekorvosok a rendelők magányában oktatták ki az édesanyákat, hogy melyik étel biztonságos és mi az, amit inkább ne fogyasszanak ebben a szezonban. De ők is csak a sötétben tapogatóztak és saját lelkiismeretüknek engedelmeskedve próbálták tudásuk és szakkönyveik segítségével minimálisra csökkenteni a veszélyeket. Felvásárlás nem volt – nem is lett volna miből és mit felhalmozni –, de sokkal több konzervet és befőttet ettünk azokban a hónapokban, mint friss zöldséget és gyümölcsöt. Én sem mehettem le a lakótelepek házai között megbúvó grundokra játszani, a homokozó pedig kifejezetten tiltva volt egész nyáron. Gyermeki fantáziámban a nap fényétől csillogó homokszemcsék a láthatatlan halál közvetítői lettek, és jól emlékszem a bizonytalanságra édesanyám mozdulatában, amikor tejet töltött a vacsorához: nem teremnek-e radioaktív füvet a mérgezett legelők? Egyetlen dologban voltak biztosak az emberek: amit a pártvezetők és a kormánytagok mondanak a tragédia következményeiről, az hazugság. A csernobili atomerőmű katasztrófájának története megrázó lenyomata a kommunista diktatúrában szocializálódott társadalom zsigeri reakcióinak.
1986. április 26-ára virradóra robbanás volt a világ egyik legnagyobb atomerőművében, az Ukrajna és Fehéroroszország határán lévő Csernobil közelében. Állítólag a második legsúlyosabb atomkatasztrófáról beszélünk, amelyhez emberi mulasztás és konstrukciós hiba egyaránt hozzájárult, de ennek a rendkívül bonyolult műszaki-szakmai részletein túl volt egy nagyon emberi vonatkozása is az eseményeknek: kiderült, hogy a kommunizmus több évtizedes terrorja megfosztotta a társadalom tagjait a felelősségvállalás és a felelősségteljes döntések meghozatalának képességétől. A pártbürokrácia szigorú hierarchiájának tehetetlensége miatt a robbanás után hosszú órák, sőt napok teltek el, mire egyáltalán megkezdődött a szervezett védekezés, az emberi életek mentése. A szerencsétlenségről készített filmsorozat már-már tragikomédiába hajló jeleneteit nézve – amelyben a Szovjetunió dicsőséges nagyságát bizonygató ideológiai maszlagok puffogtatása elhessegeti a tekintetekből a borúlátás fellegeit, miközben a bunker falain túl olyan mérvű sugárzást mérnek, amely néhány perc alatt halálos dózist jelent az ember számára – arra gondolunk, hogyan volt képes oly sok évtizeden keresztül megőrizni világhatalmi státuszát egy láthatóan életképtelen rendszer, amelynek tagjaiból kiveszett a túlélés reflexe is. De, aki ismeri a kommunizmus lényegét, tudja, hogy a szovjet embertípus éppenhogy azt tanulta meg leginkább, miképpen kell a legextrémebb körülmények között is túlélni.
A csernobili tragédia kapcsán oly sok mindenről lehetne megemlékezni: a szörnyű halált halt tűzoltók és katonák szenvedéseiről, akik a reaktor közvetlen közelében oltották a tüzet bármiféle védőfelszerelés vagy figyelmeztetés nélkül; a kétnapos késéssel megkezdett kitelepítésekről, amely késlekedés ki tudja hány életet követelt hosszabb távon; a radioaktív felhőkről, amelyek körberepülték a földet, és állítólag nincs olyan pont a glóbuszon, ahová ne értek volna el; arról, hogy az elvtársak jobban féltek egymástól, mint a halált hozó részecskéktől az éterben, ezért mindenki azt várta, hogy majd a másik intézkedik; a hazug hírekről, amelyek folyamatosan bagatellizálták a tényeket, mert fontosabb volt a hatalom számára, hogy a tömegek „sugárzó arccal” felvonuljanak május elsején, mint hogy védjék az emberi életet. A felsoroltak mind a kommunizmus bűneinek sorát szaporítják, de most mégis egy olyan aspektust ragadnék ki, amelyről kevesebbet beszélünk: a szovjet ember reakcióját a borzalmakra.
Szvetlana Alekszijevics Csernobili ima című könyvében többszáz túlélővel, áldozatok hozzátartozóival készített interjúinak szerkesztett változatát tette közzé. (Mindenkinek ajánlom a könyvet!) A kötet lapjain a hihetetlen fájdalomba való beletörődés, a kiszolgáltatottság rezignált tudomásulvétele, a megváltoztathatatlannak ítélt jelen feltétlen elfogadása keveredik egy számunkra szinte érthetetlen hősiességgel és birodalmi „patriotizmussal”, amellyel a nemzeti érzelmeket akarták lecserélni. Többezer katona és önkéntes segített a szennyezett romok eltakarításában, holott akkor már sejtették, az életüket kockáztatják ezzel. A likvidátornak nevezett önkéntesek tömegeit biztonságos, távoli vidékek fiaiból verbuválták, akik elszánt hittel vállalkoztak „hazájuk” megsegítésére. Ezek az emberek nem oroszok, ukránok, beloruszok, üzbégek vagy tádzsikok voltak, hanem szovjetek. A nemzettudat feloldódott a birodalmi lét ígéretében, és Szvetlana szerint a sok évtizedes terror és tisztogatások következtében megszületett a vegytiszta homo sovieticus, akit megfosztottak gyökereitől és történelmi ismereteitől. A szovjet ember a jelen kilátástalan nihilizmusát csak az utópiába vetett hittel tudta túlélni, felsőbbrendűségi tudatot ültettek el bennük, amely arra buzdított, hogy önfeláldozással létrehozhatnak egy fényes jövőt, amelynek megalkotására senki más nem képes a földkerekségen csak ők. Büszkén vállalták a halált egy olyan helyzetben, amelynek normális körülmények között meg sem kellett volna történnie. Önként vonultak hadba olyan vezetők felszólítására, akik élő és pótolható robotnak tekintették őket. A nyugati ember számára teljesen érthetetlen és értelmetlen ez a mentalitás, de egy kelet-közép-európai is csak sejti inkább, mint érti. Csernobil egyszerre mutatta meg a kommunista apparátus elképesztő tehetetlenségét és a szovjet „néplélek” hihetetlen hősiességét. És amikor már azt gondolnánk, hogy kezdünk valamit kapiskálni ebből a sajátos birodalmi tudatból, gondoljunk arra, hogy néhány évvel később, a Szovjetunió összeomlásakor, azok az emberek estek kíméletlenül egymásnak és gyilkolták egymást halomra polgárháborús viszonyok között, akik Csernobilnál az életüket kockáztatták a másikért. Nem szovjetek voltak immár, hanem oroszok, ukránok, beloruszok, üzbégek vagy tádzsikok. A torz utópia egy pillanat alatt semmivé lett. A nemzeti gyökereket, a közös ősi történetek és kulturális kincsek nemzetkovácsoló erejét nem lehet egykönnyen felülírni egyetlen mesterségesen létrehozott birodalmi eszmével sem.

️ÉLETMENTÉS DEBRECENBEN
Éppen egy debreceni parkettaboltból távozott egy 50 év körüli vásárló, amikor minden előzmény nélkül összeesett tegnap délután. Többen azonnal a férfi segítségére siettek és…

️HIVATÁS AZ ÉLETÉRT
A magyar költészet napja alkalmából verspályázatot hirdetett az Országos Mentőszolgálat, melyre több százan jelentkeztek szebbnél-szebb alkotásokkal. Ezen a héten Kádár Kristóf…

[...] "Milyen érdekes – mondja végül –, amikor színészként rendőrökkel találkoztam, gyakran kérték, hogy meséljek egy rendőrviccet, de ez ma már kiment a divatból, ami alighanem sok mindent jelez a…

Képviselői felszólalás - 2024.04.24, Strasbourg
Magyarország elkötelezett a szociális Európa mellett.

Állítsd be, hogy kiket követsz (országos politika, közélet, helyi erők és média)! Beállítom

Országos politika

Közélet

Mémek

Helyi erők

Budapest
Bács-Kiskun vármegye
Baranya vármegye
Békés vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Csongrád-Csanád vármegye
Fejér vármegye
Győr-Moson-Sopron vármegye
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
Komárom-Esztergom vármegye
Nógrád vármegye
Pest vármegye
Somogy vármegye
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Tolna vármegye
Vas vármegye
Veszprém vármegye
Zala vármegye

Média