A szankciók működnek....
Dublinban kezdődik a több milliárd eurós bírósági csata az Oroszországban rekedt repülőgépekért
A világ néhány legnagyobb repülőgép-bérbeadója kedden egy dublini bírósági teremben nézett szembe a biztosítókkal egy hónapokig tartó csata kezdetén, amely az Oroszországban rekedt repülőgépekkel kapcsolatos mintegy 2,5 milliárd eurós (2,7 milliárd dolláros) biztosítási kárigényekről folyik.
A lízingbeadók világszerte több tucat biztosítót perelnek legalább 8 milliárd dolláros veszteség miatt, miután több mint 400 repülőgép nem hagyhatta el Oroszországot, amikor a Moszkva ukrajnai háborúja miatt elrendelt nyugati szankciók miatt fel kellett bontani a lízingszerződéseket.
A világ második és harmadik legnagyobb lízingbeadója, az SMBC és az Avolon, valamint a BOC Aviation, a CDB Aviation, a Nordic Aviation Capital és a Carlyle Aviation Partners Írországban érvényesítik követeléseiket, ahol a világ lízingelt repülőgépeinek több mint 60%-a van tulajdonban vagy kezelésben.
A Lloyd's of London, a Chubb és a Fidelis a követeléseket vitató biztosítók között van.
A biztosítók vonakodnak a kifizetésektől, mivel egyesek azt állítják, hogy a repülőgépek fizikai elvesztése még nem következett be, vagy hogy a repülőgépek visszavétele még folyamatban van. Mások azzal érveltek, hogy a bérbeadók önként felmondták a lízingszerződéseket, vagy hogy a nyugati szankciók megakadályozzák a biztosítókat abban, hogy fedezetet nyújtsanak.
Az ügyvédek által felhozott érvek sokfélesége - beleértve azt is, hogy a kérdés csak a szűkebb értelemben vett "háborús kockázat" biztosításokra vagy a tágabb értelemben vett "minden kockázatra szóló" biztosításokra is vonatkozik-e - "zavarba ejtő és kusza", mondta Paul Gallagher vezető jogász a bíróságnak négy lízingbeadó nevében tett nyitóbeszédében.
"A biztosítók nem tudnak megegyezni saját kötvényeik jelentéséről" - mondta Gallagher, aki elsőként szólalt fel a bérbeadók június 19-ig tartó nyitóbeszédében. Az ügy várhatóan körülbelül hét hónapig tart.
Az ügy az ügyvédek számát tekintve a valaha Írországban tárgyalt legnagyobb ügy, és egy rögtönzött bíróságon zajlik, mivel az országban nincs olyan nagy tárgyalóterem, amely befogadná a várhatóan minden nap jelenlévő 180 jogi szakembert - mondta a bírósági szolgálat szóvivője.
Kedden mintegy 50 ügyvédet engedtek be egy nyitott irodában kialakított tárgyalóterembe, és hasonló számú ügyvéd nézte a tárgyalást videokapcsolaton keresztül egy szomszédos volt étkezdében.
A világ legnagyobb repülőgép-bérbeadója, az ír székhelyű AerCap a londoni Legfelsőbb Bíróságon keresztül érvényesíti biztosítási igényeit, és az ügyvédei által "megapernek" nevezett per októberben kezdődik. Más bérbeadók az Egyesült Államokban indítottak eljárást.
A perek megindítása óta a bérbeadók több mint 100 repülőgép esetében több mint 2,5 milliárd dollár értékben állapodtak meg Oroszországgal, és a tulajdonjogot orosz légitársaságokra ruházták át.